HTML

egyperces mondatok avagy frasi sparse e ritrovate

Egyperces mondatok azért, mert nincs sosem sok időm, terveim szerint pár szóban foglalok össze valamit a napokból. Frasi sparse azért, mert lehet hogy ezzel jó témát találok - Petrarca "rime sparse" nyomán, és frasi ritrovate azért, mert talán egy ilyen megtalált mondattal egy-egy régi-új vagy valamilyen emléket húzok elő, Tabucchi "hangok jönnek valahonnan, nem tudni honnan" nyomán. "Può succedere che il senso della vita di qualcuno sia quello, insensato, di cercare delle voci scomparse, e magari un giorno di crederle di trovarle, un giorno che non aspettava più, una sera che è stanco, e vecchio, e suona sotto la luna, e raccoglie tutte le voci che vengono dalla sabbia." (da Si sta facendo sempre più tardi)

Friss topikok

Linkblog

2016.02.18. 19:24 Gelso

Mán-Várhegyi Réka: Kókusz Franci, a fodrász titkosügynök

Mán-Várhegyi Réka: Kókusz Franci, a fodrász titkosügynök

kokusz.jpg

 Nekem tetszett a nyomozósdi ötlete, nem tartom hozzá elég kicsinek a kicsiket.
Ami a logikát fejleszti, ahhoz nem lehet elég kicsinek lenni.
A történet hosszúsága és bonyolultsága szerint is megfelelőnek tartottam.
A magam részéről még az olvasását is élveztem; épp eléggé volt rejtélyes, esetleg szövevényes, titokzatos.
Tetszett az is, hogy édességek, ill. annak receptjei körül forgott a nyomozás.
Nem gondolnám problémának az állatszereplőket emberi minőségben, (mindentől jobb, csak ne vámpír, zombi és egyéb hasonló szörnyszülött rokonai legyenek, bár a vámpír házmestert itt nem értettem) hisz ezek most eléggé elterjedtek (és népszerűek) a gyerekek körében (lásd pl. a Geronimo- vagy a Rumini-könyveket), de felteszem a kérdést, kisgyerekekkel nem lehetett volna megoldani?
Nem volt kifogásom a nevekkel szemben sem, Kókusz Francié tetszett, sőt a titkosügynök főnöké: Manga Lacié különösen, egy lóhoz is passzol a Praliné Zsorzs, de hogy a vízilovakat hogy hívhatták Kamillának, meg Herminának, Mirabellának, Hellának, Vilhelminának stb.???
Ami viszont tetszett, és jópofának találtam, hogy az állatok nem az eddig megszokott „bélyegeikkel” jelentek meg a történetben: gondolok itt pl. arra, hogy az agárnak nem a gyorsfutó tulajdonságát hozta be a történetbe, hanem csinált belőle egy jóízlésű, tehetséges, modern, menő, keresett fodrászlányt; vagy számomra a ló is egy ilyen: vagy versenylóként, vagy hintalóként, vagy körhintalóként, cirkuszi lóként láttam eddig szerepelni, esetleg igáslóként… örültem, hogy a történetben egy (bár számomra elképzelhetetlen a szerepe, mert hogy kerül a pata a pultra és keverőtálba???) ínyenc cukrászt alakít… hasonlóan ilyen az amúgy képzeletemben mindig tompaagyúként megjelenő teknős, itt egy éleseszű, feltaláló… tetszett az is, amikor Praliné szórólapozott…
A legidenemillőbb szereplők részemről a vízilovak – sem biológiailag nem ideillőek, sem stílusukban.
A rajzok egyáltalán nem tetszettek. Leginkább gyerekkoromból a képregényekre emlékeztettek. A Bucó, Szetti, Tacsi keveredik a 80 nap alatt a föld körül Willy Foggal rajzfilm rajzaival. A legjobb szerelése Francinak a 27. és a 46. oldalakon lévő képen van.
Én nem találtam benne túlzott mértékben idegen szavakat, és jó dolognak tartottam a végén a teszteld, tudod-e mit jelent lapot – szerintem, még ha a gyerekek nem is ismerik a kerevet, muszkli, klimpírozik stb. szavakat, a végén a szövegből kikövetkeztethető szavakra kérdez rá.
Örültem viszont annak, hogy Franci munka után gyakran útba ejti a könyvtárat, (és annak is, hogy nem mesés vége lett: „az agár és a ló hétországra szóló lakodalmat csaptak, és máig is éltek míg meg nem haltak.” – brrr… ez már sok lett volna!)
A pár helyesírási, ill. elválasztási hibáért én is haragudtam – ez a kisiskolás kor pont ebből a szempontból fontos korszak, mert a kicsik helyesírás szempontjából még nem kritikus, hanem elfogadó olvasók, és így fennáll a veszélye, hogy rosszul rögzül vmi.

@Honey_Fly, milyen logikai hibákra gondolsz? a nevekkel kapcsolatos, véletlenül?

 

komment


süti beállítások módosítása