HTML

egyperces mondatok avagy frasi sparse e ritrovate

Egyperces mondatok azért, mert nincs sosem sok időm, terveim szerint pár szóban foglalok össze valamit a napokból. Frasi sparse azért, mert lehet hogy ezzel jó témát találok - Petrarca "rime sparse" nyomán, és frasi ritrovate azért, mert talán egy ilyen megtalált mondattal egy-egy régi-új vagy valamilyen emléket húzok elő, Tabucchi "hangok jönnek valahonnan, nem tudni honnan" nyomán. "Può succedere che il senso della vita di qualcuno sia quello, insensato, di cercare delle voci scomparse, e magari un giorno di crederle di trovarle, un giorno che non aspettava più, una sera che è stanco, e vecchio, e suona sotto la luna, e raccoglie tutte le voci che vengono dalla sabbia." (da Si sta facendo sempre più tardi)

Friss topikok

Linkblog

2012.12.21. 00:26 Gelso

Bródy Lili: A Manci

Bródy Lili: A Manci

brl.jpg

Jajj, legyenek ilyen Lénárdok, mert akármennyire is erős, dolgozó nőket kíván belőlünk nevelni/változtatni a mai élet – sokféle mentőövre van és lesz szükségünk, de az ilyesféle mentőangyalra a leginkább… ;-)

Radó Manci nagyon emlékeztetett egy fiatal, agilis, öntudatos, magabiztos hölgyre, aki 1996. december 20-án átlépte egy nagyvállalat küszöbét és elkezdett dolgozni egy, az iskolától merőben különböző miliőben…
A huszonéves Radó Manciban a huszonéves magamra ismertem a könyv nagyon sok momentumában (kivéve a szanatóriumi pihenést, mert olyanból nem részesültem…sajnos)
Az elején nem kedveltem a szereplőket: az éljamának-Mancit, a horgolgató-szegényeséletébe-belenyugvó-anyut, az aggodalmaskodó-aput, a lustácska szolgát, a pojáca Komlóst – a pasi társaságában sem „éreztem jól magamat”; a végére pedig majdnem mindenkit megkedveltem – kivéve a Komlóst.
Azt hiszem, muszáj ilyen alakoknak/"szellemeknek" mint az Olgi felbukkanniuk az életünkben, akik nem egyenlőek a szüleinkkel, akik hideg fejjel fel tudják mérni és mérlegelni az állapotokat, akik amikor szüksége van életünknek arra, hogy kibillentsék, fenekestül felforgassák, vagy csak el kell, hogy indítsák a lavinát – kertelés nélkül megteszik, ha kell zsinórban egymás után többször is, a kedvező változások reményében.
Kitartó, következetes – azért ne legyen a szülő, mert sokszor a szíve, lelke nem engedi cselekvésre – és akkor, semmi sem lesz, csak a depresszió, kedvetlenség, régi seb nyalogatása, bánkódás más után…
Nagyon jó kikapcsolódást jelentett a könyv, mindenkinek ajánlom – kezdő feministáknak meg főleg…

Pont olyannak képzeltem a Mancit, mint az az autós borítón látható, de inkább hívtam volna Bródy Lilinek, mint Margitnak…

Ezeket meg muszáj idejegyezni:
http://moly.hu/idezetek/198814
http://moly.hu/idezetek/102786
http://moly.hu/idezetek/102773
és eljut ide:
http://moly.hu/idezetek/198819

Még azt elfelejtettem, hogy ismét visszarepültem a könyv segítségével Rejtő Boszorkánymesterének környezetébe – http://moly.hu/ertekelesek/766128. Olvassátok mellé ezt is…

@cseri kihívására, a Húzzunk kék harisnyát… címűre olvastam, és ezzel megvan a kért két olvasás a teljesítéshez.

____________

Manci húszéves, és Radó néni kezdi sokallani egy fiatal lány számára ezt a kort, mert Radó néni nem hajlandó elismerni, hogy eltolódtak a korhatárok, és mert Radó néni azt mondja, hogy ha egy lány tizennyolc éves koráig nem megy férjhez, az ördög elvitte az egészet…

8. o

Ne hagyja Manci, hogy az emberek imponáljanak magának. Mindenkinek az imponáló élete mögött van egy kis csalás, kis becsapás, kis hazugság, és a keretek, amelyekben élünk, oly alakíthatók, oly primitívek. Ami imponáló, az csak az, hogy valaki érti a mesterségét.

178.old.

És örüljön, Manci, nagyon örüljön, hogy elsőnek egy ilyen Komlóst kapott, mert magának akármi jön most már, az mind csak jó lehet. Az a rossz, drága Manci, amikor az ember elsőnek Lénárdot kap, és a Lénárd nem veszi az embert feleségül… azután már minden csak rosszabb lehet.

176.old.

…egyre könnyebb a cipőskatulya Manci ölében, amint az ágyra vándorolnak az átnézett levelek, képek, lapok, és régibb dátumok, gyerekesebb írások kerülnek elő. Magda levele Lelléről, gyerekkori állatkerti bérlet, Flóra néniéktől karlsbadi képeslapok, sok üres Stengel-lap, amelyet divat volt gyűjteni a negyedik polgáriban, strandfelvételek, régi notesz, egy elrepedt, lila zsuzsukutya, csorba kis tükör, oxidálódott púderdoboz, iskolai bizonyítványok, és az emlékkönyv, amelybe Jancsi már nem írt bele, mert az emlékkönyvet akkoriban már szégyellte Manci, mint unmodern romantikát.

157.old.

-Biztos ismerik azt a Wells-regényt, nem jut eszembe a címe, orvosok között játszódik a vége sok évtized múlva egy szanatóriumban. Abban beszélnek a nők arról, hogy velük mi lesz, hogy a női munkában mi a megoldás. Akkor mondja valaki – erre szó szerint emlékszem, mert nagyon tetszett nekem, az úgy van: – „ha a nőstényt látjátok önmagatokban, ez szükségszerűleg viszonylat lesz a hímhez. Meg kell tanulnotok úgy mint mi, saját érdeketekben önmagatokat a naphoz és csillagokhoz való viszonylatban meglátni.”

174. old.

Nemcsak nagy ősz van, vannak kis őszök is. Ha egy kis tavasz elmúlt, akkor jön egy kis ősz is. Kis ősz, kis tavasz, kis nyár…sok-sok kis évszak jön még, amíg egyszer igazán ősz lesz. Sok kis évszak..talán ennyi az egész élet…az egész óriási élet.

199.old.

Tisztának maradni…nem is kunszt az, Lénárd. Tiszta emberré válni, az a kunszt.

165.old.

Manci törzsvendég a haj-és körömüzletben, mint ahogy Manci törzsvendég az összes kerületi üzemekben. Ha Manci végigvonul a Hernád utcán, kiköszön a boltból a fűszeres, olcsó sorsjeggyel szalad utána a trafikos, régimódi bókot mond a zálogház ajtajában sütkérező becsüs, modern bókot mond a rádióalkatrészes, a szomszéd ügyvéd lobogtatja Az Estet, és figyelmébe ajánlja Mancinak a pünkösdi szépségversenyt, új sós rudacskákat kínál a pék, és viccet mond az antikvárius, akihez a hónap végén apró és elegáns bőrönddel állít be Manci, hogy felsőbb megbízásból a világirodalom remekeinek megrövidített kiadásáért biztosítsa családjának hónap végi első rendű szükségleteit. Mancit imádják a Hernád utcában, és még a focizó kisdiákok is megengedik neki, ha egy kicsit könyörög, hogy rúghasson egy tizenegyest a kijátszott, sáros labdán.

pp. 7-8.

– Én nem tudom meggyőzni magát – mondja lecsendesedve Manci –, én csak azt tudom, hogy én szeretem magát. Ne ijedjen meg, hogy én ezt kimondtam. Én rettenetesen szeretem magát, Lénárd, és én rettenetesen kínlódom. Én még azt se mondtam, hogy odaadnám az életemet, ha ez a Komlós-ügy nem történt volna meg… nem, Lénárd, én azt hiszem, nem volt az baj. Minden olyan lánynak, mint én voltam, keresztül kell menni egy ilyen poklon, hogy ember legyen belőle.

p. 165. Gondolat/Ciceró Bp., 1990

"Ősszel, meg húsvét előtt brunolinszag terjeng a három szobában…"(9. old.)

Brunolin:
100 gr szárazolajat megmelegítünk és folytonos kavarás mellett felolvasztunk benne 10 gr viaszt. Másik fajta brunolint nyerünk, ha 10 gr viaszt vagy cerezint felolvasztunk 15 gr terpentinben és még melegen, folytonos keverés közben hozzáadunk 250 gr melegített mangánfirniszt. Dióbarna színt kapunk, ha hozzáteszünk még 25-50 gr legfinomabb aszfaltlakkot.
http://ujszo.com/cimkek/csaladi-kor/2002/08/10/brunolin-butorfenyesito

komment


süti beállítások módosítása