HTML

egyperces mondatok avagy frasi sparse e ritrovate

Egyperces mondatok azért, mert nincs sosem sok időm, terveim szerint pár szóban foglalok össze valamit a napokból. Frasi sparse azért, mert lehet hogy ezzel jó témát találok - Petrarca "rime sparse" nyomán, és frasi ritrovate azért, mert talán egy ilyen megtalált mondattal egy-egy régi-új vagy valamilyen emléket húzok elő, Tabucchi "hangok jönnek valahonnan, nem tudni honnan" nyomán. "Può succedere che il senso della vita di qualcuno sia quello, insensato, di cercare delle voci scomparse, e magari un giorno di crederle di trovarle, un giorno che non aspettava più, una sera che è stanco, e vecchio, e suona sotto la luna, e raccoglie tutte le voci che vengono dalla sabbia." (da Si sta facendo sempre più tardi)

Friss topikok

Linkblog

2016.03.13. 17:11 Gelso

Berg Judit: Tökmagok a piramisban (Tökmagok 4.)

Berg Judit: Tökmagok a piramisban (Tökmagok 4.) 

piram.jpg

Bár nem ismerem a sorozat minden részét, de sikerültebbnek vélem, mint a Pagony Most én olvasok címet viselő sorozatából a Milu Egyiptomban c, részt. Tudom, hogy nem azonos a szint, és ennek megfelelően az olvasandó szöveg nehézsége sem mérhető, de a Most én olvasok sorozatban profizmusban sokkal magasabb szinten áll a Tökmagok sorozat, mint a Milu. Emiatt persze, nem is kellene összehasonlítani, (nem is nagyon fogom), csak megjegyzem, hogy ez sokkal komolyabb, kalandosabb, és „partneribb” olvasmány a gyerekek részére. Tárgyi tudásból is szerintem jó sokat ad át az egyiptomi kultúráról, szimbólumokról, hiedelemről, fáraóról, piramisról, rejtekhelyekről, szent állatokról, tekintve azt, hogy történelmet a célközönség nem tanult és még csak 1-2 év eltelte után fog. Úgy érzem, ezt figyelembe véve, komoly tudást is közvetít. Ezért jó ötletnek, és persze hasznosnak is tartom, hogy az elején szómagyarázatot (bevallom, én nem tudtam, mik azok az usébti babák) a végén pedig a főbb egyiptomi istenek ismertetőit találjuk.
A történettel kapcsolatban kiváló ötletnek tartom, hogy egy Tökmagokkal egyidőskorabeli gyermek idegenvezetőt kapnak, Széti alakjában, aki hasznukra van abban, hogy ne keveredjenek el, és eligazodjanak az egyiptomi szokások közt. Az is jó ötlet, hogy Széti egy kőfaragó gyereke, akinek így szerencséje van látni édesapja a piramishoz készített műveit eredeti helyükön – tudom, ez mese, de ezen akkor is jó volt elmerengenem, mert ez több, mint valószínű, hogy sosem alakulhatott így.
Természetesen a macskaszereplők is adottak voltak, na, meg praktikusak is, jó lett volna az íbisz, sakál, sólyom szerepeltetése is, de jóval munkásabb, a történet szempontjából pedig nem biztos, hogy ennyire békés szereplőválasztás lett volna; nem tudom, de ezen is elgondolkoztam. És az írónő, ha már így belement az istenségekbe, azok is megértek volna egy-két fejezetet…
A piramis belsejében lévő sírrablók és fosztogatók ellen alkalmazott csapdák és rejtélyes megoldások pedig tuti befutók fiú- és lányolvasók esetében egyaránt.
Hasznosnak tartottam a piramis létezésével ill. megépítésével kapcsolatos kifejezések összegyűjtését, és magyarázatát is: fáraó halála, bebalzsamozás, múmia, szarkofág.
Érdekes volt a két küldetés: vagyis a Tökmagok küldetése: a Titkok Könyve ill. a Széti küldetése: édesanyja gyógybalzsamának visszaszerzése összekapcsolása egy küldetéssé. És hasonlóan érdekes és (mókás) volt a macska tévedése az ellopott balzsammal kapcsolatban. Szellemes volt, ahogyan be tudtak jutni a piramisba, vagy a szkarabeusz/ganajtúró csel. (Hiába no, Minka, az Aranyorrú, volt most a sorozat kulcsszereplője.)

Kalandos, izgalmas, olvasmányos, nem tudom, hány éveseknek, de talán 3-4. osztályosaknak adnám a kezébe. Ezzel együtt simán kezükbe nyomnám a Papyrus sorozat bármely darabját – http://moly.hu/sorozatok/papyrus,
főleg a negyedikeseknek, mert kiváló előolvasmány, bemelegítés és ráhangolódás lenne az ötödikes történelem órákhoz.

 

 

komment


süti beállítások módosítása