HTML

egyperces mondatok avagy frasi sparse e ritrovate

Egyperces mondatok azért, mert nincs sosem sok időm, terveim szerint pár szóban foglalok össze valamit a napokból. Frasi sparse azért, mert lehet hogy ezzel jó témát találok - Petrarca "rime sparse" nyomán, és frasi ritrovate azért, mert talán egy ilyen megtalált mondattal egy-egy régi-új vagy valamilyen emléket húzok elő, Tabucchi "hangok jönnek valahonnan, nem tudni honnan" nyomán. "Può succedere che il senso della vita di qualcuno sia quello, insensato, di cercare delle voci scomparse, e magari un giorno di crederle di trovarle, un giorno che non aspettava più, una sera che è stanco, e vecchio, e suona sotto la luna, e raccoglie tutte le voci che vengono dalla sabbia." (da Si sta facendo sempre più tardi)

Friss topikok

Linkblog

2018.10.28. 12:20 Gelso

Varga Írisz Dóra: Örökség

Varga Írisz Dóra: Örökség

oroks.jpg

Ez a könyv egy varázslat! 
Egy kapcsolat. 
Kötődés. 
Egy láthatatlanul létező leheletvékony, de eltéphetetlen selyemszál, amely azóta kezdett el sodródni-fonódni, amióta elkezdtem olvasni ezt a csodálatos, finom írást. 
A könyvet befejeztem, a selyemszál elkészült, itt van, bár láthatatlan – kötődés. 
Egy állandó érzés. 
Megfogalmazhatatlan. 
Kötődés a könyvhöz, az intelligens szavaihoz, a csodálatos, szeretettel teli és szeretetben élő szereplőihez. A gyerekekhez. A gyerekeinkhez. 
Állandó kötődés. 
Nagyon mélyen és érzelmeimben érintett. 
Amíg élek és anya lehetek meghatározó lesz. 
Nem tudom, hogy gyerek- vagy ifjúsági könyv-e ez. 
Számomra mindenképpen anyakönyv. 
„- Ezt utálom benned a legjobban! Te még azt is kiszagolod, ami nincs is! Neked hátul is van szemed! Meg az égben! Meg a föld alatt is!” (146.o.) 
…sőt, továbbmegyek szülőkönyv 
„Mi felnőttek is minduntalan nyomozunk (…) Folyvást keressük az válaszokat a magunk kérdéseire.” (90.o.) 
" – Anyukád nagyon erős lehet. 
– Á, nagyon is törékeny, az uborkás üveg tetejét sem tudja lecsavarni, s a habveréstől mázsás lesz a karja – mosolygott D. de nyomban el is komolyodott. – De bitangerős, igazad van. A szíve, az akarata, mint a vas. (214.o.) 
– Igen, az anyák erősek. De valahogy másképp erősek, mint az apák – szaladt ki Á. száján, de látva, hogy D-t nem zavarja, folytatta a gondolatmenetét. – Az apák eleve erősek. Az anyák viszont gyengeségeikből merítik az erőt. Biztos ezért tudnak példát mutatni nekünk, a fiaiknak, hogyan kell erősnek lennünk." (215.o.) 
Nem tudom, hol van Olad, de mindenképpen értékes, megőrzendő hely lehet az a hely, ahol ilyen különleges, titokzatos és varázslatos kert rejtőzik.

"- Ráérsz most? 
– Az attól függ, mire! 
– Egy titokra. 
– Egy titokra mindig. Feltéve, hogy meg akarod osztani velem a te titkodat." (137. o.)

Számomra ez a regény az év legszebb felfedezése lett – igazi társam az életem egy alapjaiban nehéz szakaszában – jó volt elmerülni benne, jó volt, hogy velem volt, hogy olvashattam. Olykor könnybe lábadt a szemem párbeszédeit olvasva. 
Szerettem. Szeretem. 
Minden anyának, minden szülőnek ajánlom felfedezni. 
Melegen ajánlom!

                     
fűpehelypaplan és légtüneménytan

 

Varga_Írisz_Dóra I 

@Gelso: Hát Enikő, ha te így, én is így. Megnézem gyorsan, hány óra van, 1-re jönnek hozzám. Jó, addig még van pár percem a bőgésre. De nem, ezt kibőgni csak nyugodtan lehet. Most akkor visszafojtom a könnyeimet, és ha egyedül leszek, zavartalan, újra elolvasom, és írok még. De nem ide, hanem a helyére, a kedvenc helyemre: „Az érzés, amikor…” zónába. Addig is köszönöm. És pont ma nem tudtam reggel belépni, pedig már 13 órája örülhetnék. 
Kösz @szadrienn-kám, hogy írtál, mert amíg még ma beléptem volna a Molyra, mennyi idő eltelt volna az örömhír nélkül. 
Ui.: Valamit nem csináltam jól, mert az Örökséggel kapcsolatos frissek még mindig nem piros csücskösek… De jobb is így, ha futár hozza.

!
Gelso P  
Előzmény

@Varga_Írisz_Dóra: én köszönöm! bár egy kicsit már kezd a szemem homályosulni… szeretem a konyvedet

!
Annamarie P 

sajnálom, hogy nem voltam hangosabb, amikor kellett volna, és csak most tudtad elovasni

!
Gelso P  
Előzmény

@Annamarie: de az voltál, csak nekem voltak gondjaim, és csak most jutottam hozzá… 
(meg aztán húztam, hogy soká tartson a ringatás, az érzés…) 
de időben történt, és soha jobbkor… 
:-) 
…és köszönöm!!!

!
Varga_Írisz_Dóra I  
Az érzés, amikor…

…elolvasod a regényed értékelését (https://moly.hu/ertekelesek/2929178) annak a Molynak a tollából, aki cseppenként már megbizonyosított felőle, hogy nála dédelgető kezekre talált. Nem volt kétséges számodra az öt csillag azok után, hogy felfedezted, a regényedre szavazott a Merítésben, hát még amikor kedvencelt, mint alkotót (na, ezt a szót sem használtad még magadra!). Na de hát ez a szabadvers! Mert ez az értékelés – költemény. Fantasztikus érzés a kötődést megélni, amiről @Gelso ír. Mert oda-vissza dolog ez. 
Amikor a férjednek felolvastad e „jókritikát”, és rázúdítottad az ugye… ugye… megerősítés-kicsikarásaidat, csak ennyit mondott: „Ha valakihez így eljutott a regény, már érdemes volt megírni”. Igen, érdemes volt. Pedig sokáig csak magadnak írtad, így volt, tagadhatatlan. Aztán ez a valami, ez a regény? egyszer csak kinőtte a szándékot, és vággyá vált, titkon, bevallatlanul. Aztán egyszer csak elszakította a köldökzsinórt, és a maga lábára állt. Onnantól szolgálattá lett számodra az írása. Ám ez a szolgálat, noha egyre jobban átérzed a súlyát, különös módon mégsem terhes, ahogy anyának, szülőnek lenni sem terhes (ha valójában nagyon is az), hanem áldott szolgálat. És ez nem a gyermek szolgálata, félre ne értessék, hanem, hogy @Gelso metaforájával éljek, a kötődés szolgálata. „kötődés” – „gyerekeinkhez” – „anyakönyv” – „szülőkönyv” – igen: ezt akarja a regény! Végre megkaptad a választ a magad miértjére. Mert írás közben nem kérdeződik a miért. Mégis, a műben, ott kell lennie a válasznak a nem kérdezett miértre. … 
Most kilépek az egyes szám második személy távolságtartásából, hogy megköszönjem Neked, Kedves Enikő, hogy megadtad a választ a regényem miértjére. Így könnyebb lesz eztán nekem. Ha valaki megkérdi tőlem, mi ez a regény, majd ezt mondom: „anyakönyv”, „szülőkönyv”, örökség…

 

Gelso P 

Kedves Írisz és kedves Dóra, nem is tudom, hogy szólítsalak, szégyenlem, mert talán kellene, de még meg sem kérdeztem, pedig annyiszor jeleztünk már egymásnak itt, a molyon, ahol az csak látszat, hogy az olvasás a fő téma. Az olvasás – kapocs, és ahogy írtam, a könyved – kötelék. 
És Az Érzés, amikor a szerző ír neked csupa szépet? Milyen is? Mi is történik? Elakad a szavad, és órákra szótlanná, de főleg szavak nélkülivé válsz… Ilyen az az állapot, amit Az Érzés, amikor -állapotnak hívok. 
Képtelen voltam azonnal reagálni, bocsánatot is kérek ezért, de elmondom és megosztom veled, hogy hasonló reakcióim voltak, mint neked. Könnybe lábadt a szemem, határtalan és megnevezhetetlen volt, amit éreztem, és meghatódva osztottam meg mindent, szavaidat a férjemmel. Majd hetek, hónapok fáradságaival és emellett mégis talán először nyugalmat érezve feküdtem le, és aludtam másnap 9-ig – ami nem fordulhatott nálam elő talán a nyár óta egyszer sem. 
Újabb erőket szereztem a többi eljövendő napokhoz. 
Köszönöm. 
És azt is, hogy talán egy igaz és talán egy egzisztenciális felfedezés részese lehettem. 
Gelso/Enikő

 

 

komment


süti beállítások módosítása