HTML

egyperces mondatok avagy frasi sparse e ritrovate

Egyperces mondatok azért, mert nincs sosem sok időm, terveim szerint pár szóban foglalok össze valamit a napokból. Frasi sparse azért, mert lehet hogy ezzel jó témát találok - Petrarca "rime sparse" nyomán, és frasi ritrovate azért, mert talán egy ilyen megtalált mondattal egy-egy régi-új vagy valamilyen emléket húzok elő, Tabucchi "hangok jönnek valahonnan, nem tudni honnan" nyomán. "Può succedere che il senso della vita di qualcuno sia quello, insensato, di cercare delle voci scomparse, e magari un giorno di crederle di trovarle, un giorno che non aspettava più, una sera che è stanco, e vecchio, e suona sotto la luna, e raccoglie tutte le voci che vengono dalla sabbia." (da Si sta facendo sempre più tardi)

Friss topikok

Linkblog

2016.06.03. 00:46 Gelso

Palásthy Ágnes: Elrabolták a siklót

Palásthy Ágnes: Elrabolták a siklót

siklo.jpg

 Mit is írhatnék egy ilyen szimpatikus könyvről?
Sok jót tudnék felsorolni a könyv mellett, pl. azt hogy vidám hangvételű, sokszor megmosolyogtam és nevettem vicces helyzeteken (pl. hogy a denevért Vlad-nak hívják). A gyerekeknek oly kedvelt környezetben és állatokban gazdag közegben játszódik. Kedves, idilli környezetben – kedves történetek olvasása közben észrevétlenül tanulhatunk, tudhatunk meg érdekességeket – amelyek nem feltétlenül létfontosságú dolgok, de nem baj az, ha vki tudja pl. hogy a sikló levedli a bőrét, vagy hogy a mókus feledékenységének köszönhetően gyarapszik az erdő (amúgy ezek a mókusok mindig ilyen „agyamramenő”-ideges állatok?), egyszer mindenki rácsodálkozik, hogy a lenyűgözően csodás, kecses, színes pillangó csúnya szőrös hernyóból alakul ki, vagy hogy a vakond nem lát túl jó, de segít helyette a szaglása, hogy a gekkó nem gyík, de neki is leválik a farka, majd visszanő, vagy hogy a pókhálószövéshez a potrohból jön a pókfonál…
Ja igen, én innen tudtam meg, hogy a kékcinkék a fészkük kibéleléséhez kakukkfüvet használnak.
Kedves dolog arról írni, hogy még egy állatnak is kellenek és fontosak a barátok, ilyenkor a kisgyerek is elgondolkozik, hogy ez nála is így van-e, és hogy melyik barát miért fontos neki? Az is tetszett – bár ez nem túl természetes egy természeti környezetben – hogy nincsenek ellenségek. Ellenben inkább segítenek másokon: pl. a sikló segített a rövidlátó Sün Samunak nagybátyjától, a pápaszemes kígyótól szemüveget szerezni, vagy a nyúlmentő akcióban megsérül nyúlbundát a rigók felhasználhatták fészkük kényelmessé béleléséhez. öreg Hangya segít a kisebbnek, hogyan is cipeljen haza okosan egy nagy levelet? Nagyon kedves a Katica története, aki megfosztottam magát a pöttyeitől, de segített a barátai problémáján. Igen megható és kedves volt még a Dugó kincset keres, Dugó egy kisméhecske, akinek a tánc megtanulásában felderítő nagybátyja segít, viszont ő is tud másokon segíteni jó megfigyelőképességével, szorgalmával.

Egyik kedvenc történetem a Vakond és az északnyugati átjáró, jól megmosolyogtam a tanácstalan, lakodalomba siető vakondot, és hogy a tolvaj szarka segít neki egy iránytűvel. Másik kedvencem a Kis szekund amely Rigó Ricsi, akinek az énektehetsége járult hozzá a kis pacsirták megmentéséhez. Nagyon kedveltem a Katica világgá megy, aki (hét) különféle esetben segíthetett társain. Vagy A cinege fészke, ahol az egész erdő felkerekedett a kakukkfű keresésére.

Szőnyi Gergely rajzai nem az én világom, de a kötet végére rá kellett jönnöm, hogy igen, nagyon is passzolnak a könyvhöz és meg is szerettem az állatfiguráit. Megtetszettek.

Szerettem és élveztem olvasni, önálló olvasásra 3. osztályosaknak ajánlom, bár vastagság miatt riasztó lehet, de a ritkás sortávolság segítségével haladós az olvasás – és humoros történeteteket biztos, hogy könnyen befogadják a gyerekek.
Kíváncsi lettem a következő részre is, a Tekergő bőregérre.
Természetismeret órákon ajánlom felolvasásra alsós osztályokban.

(Egy kérdés felmerül bennem, miért szerepel külön megjegyezve, hogy Hegedűs Öcsi és Hegedűs Marci meséje?)

@meseanyu Merítés-díj / gyermekirodalom (2015) c. kihívásához.

 

 

 

 

 

 

komment


süti beállítások módosítása