HTML

egyperces mondatok avagy frasi sparse e ritrovate

Egyperces mondatok azért, mert nincs sosem sok időm, terveim szerint pár szóban foglalok össze valamit a napokból. Frasi sparse azért, mert lehet hogy ezzel jó témát találok - Petrarca "rime sparse" nyomán, és frasi ritrovate azért, mert talán egy ilyen megtalált mondattal egy-egy régi-új vagy valamilyen emléket húzok elő, Tabucchi "hangok jönnek valahonnan, nem tudni honnan" nyomán. "Può succedere che il senso della vita di qualcuno sia quello, insensato, di cercare delle voci scomparse, e magari un giorno di crederle di trovarle, un giorno che non aspettava più, una sera che è stanco, e vecchio, e suona sotto la luna, e raccoglie tutte le voci che vengono dalla sabbia." (da Si sta facendo sempre più tardi)

Friss topikok

Linkblog

2014.09.24. 18:17 Gelso

Gyermekrajz - Óvodáskori királylányrajzok

 

Gyermekrajz - Óvodáskori királylányrajzok


Óvodáskori királylányrajzok

Nagyboldogasszony hetében foglalkozzunk a kislányok gyakori rajzának, a királylányrajzok képes üzeneteivel, amelyek a megtapasztalt anyai gondoskodásra, és a kislányok lelkében feszkélő anyaság utáni vágyakozásra hívja fel figyelmünket.

 

Gyermekkorunk örömmel rajzolt és gyakran választott rajztémáira mindannyian emlékszünk. Ezek közé tartozik a királylányrajz, ami a kislány lelkének legbensejéről vall. A királylány hosszú haja, koronája, valamint a földig érő ruha gyermekeink rajzain is fellelhetők. Molnár V. József nyomán jártunk utána, hogy mit üzenhet ez számunkra?

Kettős anyaság
A királylány gyakran földig érő haj-sátra az anyaméhben öntudatlanul átélt kerek szeretetről vall, s az anya áldozatos gondoskodásáról, amellyel körbe fogja-öleli a cseperedő gyermeket. Mindez a gyermeklánnyal születő, benne javarészt tudat mögött munkálkodó anyaságvágy táplálója, életben tartója, s növelő-nevelője egyben.

királylány rajzokEzzel párhuzamosan, a királylány alak szoknyasátra a rajzoló gyermeklány anyaságóhajtásáról beszél. A szoknya díszítése gyakran kereszt, virág, vagy épp pontok sora, de gyakran házat, gyermeket rejt (1-3. rajzok), ezek a születendő gyermeket jelölik. A korona e kettős anyaság szentséges voltára utal. (Népünk hitében ezt a kettős anyaságot jelenti Nagyboldogasszony és a Kisboldogasszony.)


A „királylány” alak az életfaképlettel analóg.

A felső világot a fej, és az azt ékesítő korona vagy virág jelöli (néha tolldísz, lángtaréj). Az alsó világot az alig tagolt vagy tagolatlan test statikus háromszöge, s a láb, amely néha a „földbe gyökerezik”, míg a közbülső világot a fölfelé tárulkozó su­gár vagy sziromszerű kezek és a lefelé, sokszor a földig érő hajsátor csatol. E fontos képjel nemtől, életkortól, lelkiállapottól függően módosul.

Torz királylányok?
Szemérmetlenné vált emberi világunk száz és száz módon torzítja a kisgyermek lelkét, életét, idő előtt hívva elő a gyermekben a nemi késztetést. Rajzaival üzeni a kisgyermek, hogy baj van! A királylányok lába óriásivá dagad, az arc kicsivé nyomorodik, hangsúlyossá válik az orr, amely a lábbal együtt a nemiség jelölője. Eltűnik a korona, s vele együtt a lélek fényes anyaság­vágya tűnhet el. A gyermek belső késztetésre védekezik az őt ért torz hatások ellen: pöttyözi a nagyra dagadt lábakat, és sokszor segítőik is akadnak: égből alászálló szív, pöttyözött macska, vagy éppen égig érő hatalmas pöttyös virág.

A gyermeklány a királylány alakban bevallva, bevallatlanul mindig önmagát formálja meg. A mi szülői életünk példáján, a gyermekeink számára átadott értékrenden múlik (s nem a gyermek fantáziáján, rajzi készségén!), hogy a királylány haja földig érjen, szoknyája-sátra csillagot hordjon, s koronája sugárzó virág legyen – glória.

 

Forrás: http://lurkovilag.hu/index.php?c=723

komment


süti beállítások módosítása