HTML

egyperces mondatok avagy frasi sparse e ritrovate

Egyperces mondatok azért, mert nincs sosem sok időm, terveim szerint pár szóban foglalok össze valamit a napokból. Frasi sparse azért, mert lehet hogy ezzel jó témát találok - Petrarca "rime sparse" nyomán, és frasi ritrovate azért, mert talán egy ilyen megtalált mondattal egy-egy régi-új vagy valamilyen emléket húzok elő, Tabucchi "hangok jönnek valahonnan, nem tudni honnan" nyomán. "Può succedere che il senso della vita di qualcuno sia quello, insensato, di cercare delle voci scomparse, e magari un giorno di crederle di trovarle, un giorno che non aspettava più, una sera che è stanco, e vecchio, e suona sotto la luna, e raccoglie tutte le voci che vengono dalla sabbia." (da Si sta facendo sempre più tardi)

Friss topikok

Linkblog

2014.09.24. 18:24 Gelso

Gyermekrajz - A gyógyító-rendező rajz

Gyermekrajz - A gyógyító-rendező rajz




Lengyel Katalin, alapító szerkesztő

A gyógyító-rendező rajz

Sokszor tapasztalhatjuk, hogy gyermekünk hónapokon keresztül egy adott témát rajzol, kisebb-nagyobb változtatásokkal. Ezekre a rajzsorozatokra érdemes odafigyelnünk, idővel egymás után rendeznünk, mert itt általában egy rendező-feldolgozó folyamatról van szó.

A gyermek, külső késztetés nélkül, mindig azt rajzolja, amivel bensőjében amúgy is sokat foglalkozik. A kisleányokban megszólaló anyaság előképe a királylány rajzsorozat, a fiúknál ennek párja az égig érő fa és létra „korszak”. Gyermekrajzokon gyakran feltűnik a ház és a vár (otthon), a családtagok (emberalakok, virágok, stb.) és az égi és földi őrzők (felhő, szivárvány, madarak és egyéb állatok) ábrázolása. A gyermek családja bűvkörében él, ez a téma kimeríthetetlen számára. Ezek a „klasszikus” gyermekrajz témák minden gyermekben „megszólalnak”, más kérdés, hogy talál-e megfelelő időt és helyet arra, hogy ezt papírra is vesse…

Különös figyelmet érdemelnek ezek mellett azok a rajzok, amelyek számunkra nehezen érthetőek. Sokszor merül fel a szülőkben a kérdés: „Miért rajzolja gyermekem unos-untalan ugyanazt a formát? Miért rajzol csak egyszerű vonalakkal, amikor már nagycsoportba jár? Miért nem használ színeket? Régebben pedig olyan „szépeket”, és olyan változatosan rajzolt…” Esetleg robotokat és ijesztő harcosokat látunk? Ezek sokszor a még fel nem dolgozott tévéfilm élményekből adódnak. Hagyjuk, hogy a gyermek kirajzolja magából ezeket a képeket, ne tegyünk rájuk megjegyzést, és leginkább ne irányítsuk, mert ezzel megszakíthatjuk a feldolgozás folyamatát!

A gyermek nem céltalanul rajzol, hanem rajzaival üzenet közvetít, amit más módon nem is tudna kifejezni, értésünkre adni. Emellett a rajzok által próbálja feldolgozni, rendezni, magában helyére tenni az átélt eseményeket, ezáltal a gyermekrajz gyógyító-rendező hatást gyakorol a gyermekre.
A gyermekrajz, még a legegyszerűbbnek tűnő rajz is, a gyermek lelkéből indul ki, teljesen tudattalanul. Ezért soha ne minősítsük azokat, ne állítsunk fel követelményeket, hogy a gyermek mit és hogyan rajzoljon. Bánjunk a rajzokkal tapintatosan, hiszen általuk a gyermek lelkébe nyerhetünk bepillantást! Becsüljük meg, hogy a rajzok által újra és újra feltárulhat előttünk – sokszor a felnőttek által többnyire már elfeledett – gyermeki lét világa.

gyerekrajzA születés titka?
Ősképek jelentése egy 4 éves kisfiú rajzain

E két rajzot egy négyéves kisfiú rajzolta, pár hónap eltéréssel. Sem előtte, sem azóta sem rajzolt témájában, forma- és színvilágában ezekhez foghatót.
A kisfiú utólag nem fűzött mondandót a rajzaihoz, így az üzenetet a szerves műveltség által átörökített szimbólumokon keresztül próbáltam megtalálni.
Az 1. rajz első látásra is igen szokatlan, hiszen a földi szemmel látható tárgyi környezetre (pl. ház, virág, fa, autó, stb.) egyáltalán nem emlékeztet. Formavilágát tekintve egy különös alakú, lezárt burkot látunk, ami egy nyolcágú csillagot fog körbe. A burokban erős sárga szín, fényesség uralkodik.

A 2. rajz „rokonságot” mutat az elsővel.
Itt már egy felismerhető emberalakot is látunk, amelynek karjai szárnyszerű képződményként, lábai pedig az első rajz mellé helyezve a burok folytatásának tekinthetők. (A gyermek tud „rendes” lábat is rajzolni, de itt nem ez lehetett a célja.)

A rajzokon a burok mellett a nyolcágú csillag és a körkereszt is megjelenik, amelyek a szerves műveltség gyakori ősképei. A nyolcágú csillag a teljesség szimbóluma (Szent Hármasság), az isteni jelenlétre utaló jel a szerves műveltségben. Rovásírásunkból visszafejthető az Atyaisten X és Fiúisten + jelének ligatúrája, amelyet az Istenanyai erő jele (O) fog körül.

gyerekrajzA gyermek a második képen a keresztet a lélek helyére rajzolta a testen (együtt: körkereszt). Ez a jel már a Földi létezésre utal, ahová megérkezett a születő. A nyolcágú csillag a 2. rajzon is jelen van, elérhetően, és az alak „szárnyaival” szinte meg is érinti azt. ) A rajz színvilága is összhangban áll a fenti szimbólumok jelentéstartalmával. A rajzokon nem jelennek meg a gyermek szokásos kedvelt színei (piros, kék), hanem ezek helyett a sárga és a zöld dominál. A sárga, a Fény (élet) színe, amit a föld (barna) és a zöld (újjá)születés színe kísér. Ez a sárga rokon a Matyó rózsa közepében őrzött sárga maggal, amit az atyai-anyai erők, piros és kék szirmok ölelnek körül.

Az ősképek és a színek jelentéstartalmából kiindulva a két rajz az Élet teljességének és isteni eredetének titkát tárja fel előttünk, a gyermek csodálatosan egyszerű kifejezésmódján, ami bizony fontos üzenet lehet mai világunk számára.

A fenti írás a LurkóVilág nyomtatott magazin 2010. nyári (IV. évf. 2. sz.) számában jelent meg. Feltöltés dátuma a lurkovilag.hu óvodai portálra: 2011-07-13.

 

 

Forrás: http://lurkovilag.hu/index.php?c=1040

komment


süti beállítások módosítása