HTML

egyperces mondatok avagy frasi sparse e ritrovate

Egyperces mondatok azért, mert nincs sosem sok időm, terveim szerint pár szóban foglalok össze valamit a napokból. Frasi sparse azért, mert lehet hogy ezzel jó témát találok - Petrarca "rime sparse" nyomán, és frasi ritrovate azért, mert talán egy ilyen megtalált mondattal egy-egy régi-új vagy valamilyen emléket húzok elő, Tabucchi "hangok jönnek valahonnan, nem tudni honnan" nyomán. "Può succedere che il senso della vita di qualcuno sia quello, insensato, di cercare delle voci scomparse, e magari un giorno di crederle di trovarle, un giorno che non aspettava più, una sera che è stanco, e vecchio, e suona sotto la luna, e raccoglie tutte le voci che vengono dalla sabbia." (da Si sta facendo sempre più tardi)

Friss topikok

Linkblog

2013.01.24. 11:09 Gelso

Móra Ferenc Kincskereső kisködmön

Móra Ferenc: Kincskereső kisködmön

kodmon.jpg

2013.01.14. Újraolvasás
Harmadikos kisfiammal olvastuk együtt.
Végigsírtuk, végignevettük.
Tapasztalatból írom, hogy nem okoz negatív élményt, sőt, kinyitja a mai gyerekszíveket a régi, „nehéz sorsok”, velük egyidős gyerekek egy másféle életformája iránt. Érdekli és foglalkoztatja őket. Mélyen.
Bátran ajánlom a harmadikos gyerekekkel rendelkező szülőknek közös programként együtt olvasásra – szerintem ennyiben segíthetünk is nekik legyőzni a kötelező olvasmány nyomasztó terhét – meglehet okoz nekik is annyi boldog/szomorú percet, mint nekünk. Nagy élmény az életből ill. életről még minimális tapasztalattal és ismerettel rendelkező gyerekünk kérdéseire válaszolni, és a mi ismereteinkkel – esetleg személyes tapasztalatainkkal – gazdagítani őket.
Nekem nagyon tetszett a Kincskereső kisködmön, sokan még a mai gyerekek közül sem kapnak ilyen életre szóló ajándékot az édesapjuktól, mint Gergő a ködmön formájában. Sok olvasmány meghatott, sokat meglehet el sem felejtek már. Ilyenek pl. Szépen szóló muzsika, A gyémántcserép, Miben lakik a magyar tündér?, Az utolsó öltés, Malvinka, Néha a bő ködmön is szorít, Az ezüstköröm, Az égbelátó.
Nagyon megható az a kapcsolat, ami akkor még létezett az emberek között – gondolok itt pl. arra a sok, önkéntes segítségre, amivel egyik (szegény, vagy kevésbé szegény) ember segítette a másik (szegény, vagy még szegényebb) embert. Gergőt édesszüléjéhez fűző tiszta szeretete, a szeretetteljes kapcsolat Malvinkához – nagyon megindító; az is, ahogyan Titulász doktor féltő gonddal vizsgálta meg a betegeit, a tanár úr elfelhősödő tekintete egy-egy szegény gyerek láttán; Messzi Gyurka puszta érdeklődése az ismerős gyerekről, aki városi iskolába került, de akár kutyájához, Mitviszhez fűződő kapcsolatát is itt lehet említeni – egy lapon a többivel. Akkor még az osztály tagjai is sokkal szorosabban és bensőségesebben viszonyultak egymáshoz – nem voltak ennyire idegenek, (közömbösek, esetleg gyűlölködők) nem volt ennyire éles(en érezhető) a különbség a szegény és gazdag gyerek között… jó példa erre A kis bice-bóca története, amelyben a gyerekek mindenféle jóval látják el az ebéd nélkül lévő fiúcskát, s aki még azt sem tud hozni, tótágast áll a tiszteletére.
Azt hiszem, a nagy különbségek ellenére, a gyerekek akkoriban több forrásból tapasztalhatták meg Móra üzenetét, azt, hogy "A szeretet az élet."

Ajánlom ráhangolónak: Móra Ferenc: A körtemuzsika c. kötetét: http://moly.hu/ertekelesek/1051277

——————————————————– (első olvasás emlékei még általánosból)
emlékszem a sok szomorúságra, a kis ködmöndarabkára a robbanás után, a körtemuzsikára, a kis bice-bócára, amit elő is adtunk és a sors fintora, hogy az az osztálytársam, aki játszotta, már nem él…:-(

nem tudom, mit kellene olvastatni a mai negyedikesekkel, ill. azt sem igazán, hogy mikor kellene Móra Ferencet beilleszteni, de feltétlenül be kell illeszteni olvasnivalóik közé, mert nélküle nem ismernénk meg ezeket a sokszor igen nehéz, komoly kihívások, megpróbáltatások elé állító életkörülményeket sem, amelyek talán alakíthatják még valamennyiü(n)k személyiségét…

Karcok:

@csakszabadon karca

Régebben már elolvastam a könyvet, de igazából el is felejtettem… Bár nem is csodálom, mivel a kötelezőkre szinte nem is emlékszem. Olvasás közben többször is “rámjött”, hogy mennyire jó író Móra Ferenc… És rögtön a következő könyveit akartam olvasni. (Így is teszek.)

Imádtam a hasonlatokat. A halál gyönyörűen körbe volt írva, már-már örömmel olvastam, mikor meghalt valaki. Az összes sztori között volt összefüggés, de mégis különböztek valamiben. Gyerekkoromban fel sem fogtam igazán a könyvet, és az üzenetét, szóval nem értem miért 3. osztályosoknak kötelező olvasmány, mikor pont egy középiskolás érti meg igazán, hogy miről szól, s mi az üzenete. A karakterek mind jól “kitaláltak”, az öreg báró cigány “kiejtésén” többször is jót szórakoztam. Főleg, hogy végig elképzeltem magam előtt a sztorit. A ködmönről alkotott képem folyamatosan változott, és a végére szinte már én is elhittem, hogy a ködmön bír valamilyen különleges erővel, még ha tudtam is, hogy ez nem igaz.

Móra Ferenc az állatoknak is külön-külön karaktereket adott, mint történetszereplők. Ez különösen tetszett. Filmben még sohasem láttam, de amint lesz rá időm, biztosan pótlom. Abban biztos vagyok, hogy többször elolvasom még a kis Gergőke történetét a ködmönnel, aki ugye Móra Ferenc gyerekkorában… Úgy gondolom, ha Móra Ferenc nem részesült volna ilyen neveltetésben, soha nem lett volna ilyen kiváló író.

A könyv vége egyszerűen csodálatos volt, kis szomorúság, de annál nagyobb boldogság. Azóta is sokszor eszembe jutnak a könyvben olvasottak… Sokszor élethelyzetben is.

Ne feledjétek, hogy…

“A szeretet az élet.”

Pontszám: 5/5

( Forrás:Blogomról; http://freeposthu.wordpress.com/2012/12/03/konyv-velemeny-kincskereso-kiskodmon )

@Dolorien karca:

50 szempont – 50 könyv kihívás:
1. …ami szerinted alul van értékelve
Már rég volt, amikor olvastam, de amennyire megmaradt az emlékezetemben, nekem igenis tetszett. Kifejezetten aranyos kis történet, tanulságos, és megbújik benne a komolyság.
Azért ezt a szempontot párosítottam vele, mert azért még megérdemel másfél csillagot, ha tíz év után ilyen szeretettel emlékszem vissza rá.

@Zsóó

Annyit, de annyit hallom mostanában, amikor megvitatjuk a kötelezőket, hogy annak idején ki mennyire utálta! Én meg csak ülök és úgy csinálok, mintha egyáltalán lenne róla fogalmam, hogy miről is szól. (nem, nem olvastam, anyukám felmentett akkoriban: túl sok lett volna nekem) Szóval, esküszöm, ezzel indítom a nyári szünetemet, hogy rájöjjek miért annyira jó/rossz, mert ez így nem állapot. húú.

Ezt a szórólapot találtam a könyvben, valószínű, ez volt akkoriban a könyvjelzőm:

Művelődési program – Gyöngyöstarján.
Szeretettel várjuk a Művelődési Ház rendezvényeire: könyvtár, filmvetítés, ifjúsági műsorok, ismeretterjesztő előadások, klubdélutánok, szakkörök, disco, szórakoztató műsorok – ilyen szórólappal azért nem találkozhatunk manapság: kis falu művelődési ajánlata…valamikor gyerekkoromból kb. 1985–1990 közti időkből…

komment


süti beállítások módosítása