HTML

egyperces mondatok avagy frasi sparse e ritrovate

Egyperces mondatok azért, mert nincs sosem sok időm, terveim szerint pár szóban foglalok össze valamit a napokból. Frasi sparse azért, mert lehet hogy ezzel jó témát találok - Petrarca "rime sparse" nyomán, és frasi ritrovate azért, mert talán egy ilyen megtalált mondattal egy-egy régi-új vagy valamilyen emléket húzok elő, Tabucchi "hangok jönnek valahonnan, nem tudni honnan" nyomán. "Può succedere che il senso della vita di qualcuno sia quello, insensato, di cercare delle voci scomparse, e magari un giorno di crederle di trovarle, un giorno che non aspettava più, una sera che è stanco, e vecchio, e suona sotto la luna, e raccoglie tutte le voci che vengono dalla sabbia." (da Si sta facendo sempre più tardi)

Friss topikok

Linkblog

2012.03.18. 08:33 Gelso

Janikovszky for ever esemény olvasásai és értékelései - 4. rész

Janikovszky Éva Kire ütött ez a gyerek?
 
2012. február 29.
 
Ismét egy Janikovszky Éva könyv, egy remekmű az életművéből, amely hasonló érzéseket keltett bennem, mint a Már megint. Ez egy újabb könyve, amely megnevettetett, meghatott, kamaszkorba vitt vissza és szülői remegéseket váltott ki bennem egyszerre…
Sokszor úgy éreztem, hogy a főszereplő kamasz jobban ismeri a felnőtteket, mint azok saját magukat…
Csodálom is őt, hogy ilyen optimistán (http://moly.hu/idezetek/127139) tud vélekedni azokról a szülőkről, közeli rokonokról, akik a kamaszkor(szak)ukban „típuskérdésekkel” szekálják őket (Kire ütött ez a gyerek? Mi lesz belőled, ha felnősz? Mit vársz te az élettől? Mi az életcélod? stb.).
Nagyon pozitív kicsengésű könyv, szeretném ajánlani mindenkinek, akinek a kezébe kerül…!
__________________________
A könyvet ezekhez a kihívásokhoz olvastam:
1/ @t_ency Szökjünk együtt! – kihívásához
http://moly.hu/kihivasok/szokjunk-egyutt
2/ @f_andi: Janikovszky for ever kihívásához
 

Hiába is kérdezi tőlem apa, hogy milyen ember lesz így belőlem, mert én sem tudom, pedig már sokszor elgondolkodtam rajta. Lehet, hogy még növök öt centit, de hármat biztosan, és egy vagy két számmal nagyobb cipőt hordok, és remélem, megerősödnek a karizmaim, és szélesebb lesz a vállam, és szakállam is fog nőni. De azért egy kicsit hasonlítok majd az apura, és egy kicsit majd az anyura, és ha majd ők öregek lesznek, és ott ülnek a parkban a padon, akkor újra mutogatni fogják mindenkinek a fényképemet, hogy ez pedig a nagyfiunk, biztosan látta már a tévében, és olvasta az újságban, mert világhírű, igen, ő az, aki elérte és bejárta és felfedezte, megnyerte és túlszárnyalta és megdöntötte, megtalálta és elfogta és megmentette, és legyőzte és felszabadította és kikiáltotta, átélte és megírta és megzenésítette.

És akkor majd mindenki köréjük gyűlik, és csak csodálkoznak és ámuldoznak, hogy nahát, ez volna a maguk fia?! Szinte hihetetlen! Büszkék lehetnek rá!

utolsó három oldal

 
Idézetek:
 
Anya és apa barátaiból egytől egyig nagy ember lett, kivéve azt, aki sajnos elkallódott.
 

Apukám sokszor mondja nekem, hogy vigyázz, mert kihozol a sodromból. De mindig későn szól, mert olyankor már kint van.

(első mondat)

Ha meg nem járnak egyformában, és lehet tudni, hogy melyik a fiú, és melyik a lány, akkor meg megáll az embernek az esze, hogy manapság mit meg nem engednek maguknak, hát van ezeknek a lányoknak egyáltalán anyjuk?
Azért az érdekes, hogy a Borinka nagymamája ugyanezt kérdezte, amikor én először fönt voltam náluk, pedig ő tudta rólam, hogy én fiú vagyok.

Az én koromban se apukám, se anyukám nem heverészett világos nappal a rekamién, nem ült a földön görbe háttal a magnó mellett, hanem ebéd után azonnal nekifogtak a leckének, aztán ahogy befejezték, szaladtak ki a szabadba, és szívták a jó levegőt.

Énszerintem azért, mert se apukámnak, se anyukámnak nem volt magnója.

És bár a család jól tudja, hogy minden kamasz elviselhetetlen, egymás közt mégis belátják, hogy ami sok, az sok, az ő türelmüknek is van határa, és ez így nem mehet tovább. Csak még azt nem tudják pontosan, hogy akkor hogyan is menjen.

13. oldal

Nagymamám szerint az én barátaimnál azt sem lehet tudni, hogy melyik a fiú, és melyik a lány, mert egyforma maskarában járnak, hogy rossz rájuk nézni.

Nagymamám szerint valakinek, ugye, nevelni kellene ezt a gyereket, mert csak nő, mint a dudva.

Ha magnózom, Emil bácsi csak sóhajt, hogy pedig kiskoromban mennyire szerettem a zenét, anyukámnak meg az jut eszébe, hogy azért az sincs rendjén, hogy nekem nincsenek barátaim. Mert nem hiszik el, hogy vannak, csak azok is otthon ülnek görbe háttal a rossz levegőben, és naphosszat bőgetik a magnót. Esetleg heverésznek világos nappal a rekamién. Mert arra persze nem gondol se anya, se apa, hogy ha nem volnának barátaim, akkor én se tudnám naphosszat bőgetni a magnót, mert nem volna, aki kölcsönadja az új szalagokat.

Énszerintem az élet az elég tűrhető, és nem kell vele az embert folyton ijesztgetni, én egész jól érzem magam az életben, ha nem is látszik rajtam.

Amíg kicsi voltam és okos és kedves és szép, mindig tudták, hogy kire hasonlítok.

Én nem tudom pontosan, hogy mi az a jóérzés, de nekem mindig kapar a torkom, ha a válogatott meccsek előtt eljátsszák a Himnuszt, vagy győzünk a versenyen, és felhúzzák a zászlót. Még most is a polcomon tartom az öreg macimat, és mindig visszadobom a halat, amit kifogok a vízből.

 

Érdekes karc:

@Rits: http://moly.hu/karcok/109955

Este Milán, elalvás előtt idebújt hozzám, két kézzel átfonta a karomat:
– Apa, a gyerekek szót fogadnak a szüleiknek, azt csinálják, amit ők mondanak…
és még hosszan magyarázza hogyan is van ez, közben rám néz, rebegteti hosszú szempilláit, melyen télen kényelmesen megülnek a hópelyhek.
Mosolygok. Simogatom az arcát. Közben látom magam előtt, ahogy más napokon elkeseredetten könnyeket présel ki magából és azt kiabálja hangosan, hogy „Ti nem parancsoltok nekem!!!” :)))

komment


süti beállítások módosítása