HTML

egyperces mondatok avagy frasi sparse e ritrovate

Egyperces mondatok azért, mert nincs sosem sok időm, terveim szerint pár szóban foglalok össze valamit a napokból. Frasi sparse azért, mert lehet hogy ezzel jó témát találok - Petrarca "rime sparse" nyomán, és frasi ritrovate azért, mert talán egy ilyen megtalált mondattal egy-egy régi-új vagy valamilyen emléket húzok elő, Tabucchi "hangok jönnek valahonnan, nem tudni honnan" nyomán. "Può succedere che il senso della vita di qualcuno sia quello, insensato, di cercare delle voci scomparse, e magari un giorno di crederle di trovarle, un giorno che non aspettava più, una sera che è stanco, e vecchio, e suona sotto la luna, e raccoglie tutte le voci che vengono dalla sabbia." (da Si sta facendo sempre più tardi)

Friss topikok

Linkblog

2013.06.01. 23:00 Gelso

Danyiil Harmsz: Negyvennégy pici pinty

Danyiil Harmsz: Negyvennégy pici pinty

pinty.jpg

Azt akartam írni, hogy én, felnőttként jobban élveztem, mint a gyerekeim.
Aztán ma meglátta a fiam a könyvet a gép előtt, és kérdezte, hogy: "Ugye, anya, 5csillagnál nem értékeled kevesebbre?" Elmondtam neki, hogy azt akartam írni, hogy ezek a történetek meg versek inkább felnőtteknek valók, mert úgy láttam, a gyerekek még kevesek ehhez…talán a Negyvennégy pici pinty kivétel…
Be kell látnom – tévedtem…
A magam véleménye szerint a könyvben olvasható történetek igen vegyesek témájukat, helyszínüket tekintve, de egyben nem! Kivétel nélkül az emberről, a családról szólnak, a szűk családi körben játszódnak. Kiegészítésként találkozhatunk még állatokkal, tárgyakkal (repülő, szamovár, levél, játékok, cipó, tigris, macska), de ezek olyan természetesek, hogy nem is vesszük észre azokat, mint részleteket – sem nem veszünk el azokban – inkább egészében lesz a sok természetes részletből groteszk.
Nagyon tetszett…
Gyerekek szerint is 5csillagos – szívesen hallgatta még a kicsi fiam is…

UI: Nem áll tőlem távol a futurizmus, az avantgárd és ezekkel együtt a groteszk, Hlebnyikov volt oroszból az államvizsgatételem, Majakovszkijjal együtt… Mégis ezt a könyvet elolvasva, muszáj lenne odasúgnom az orosz szláv tanszéknek, hogy egészítse ki ezt a tételt Harmsz-szal. Fontos lenne, mert az amit csinál, igazi játék a szavakkal – utólagos tiszteletem, amely meghatározó és születendő volt elsősolvasmányom, a pintyek óta…

A történetek közül a Mese arról, hogy Kolka Brazíliába repült, Petyka meg nem hitt el semmit a kedvencem – egyszerűen szenzációs; a versek közül pedig A lódító feltétlenül, meg az Ivan Ivánics Szamovár. A Tizenkét szakács pedig igazi jó játék… az utolsó vers, az Egy ember egyszer útra kelt pedig…? hm, mindenki gondolja azt, amit gondol, én Harmszra gondolok, mikor olvasom, és nézem a rajzot…

 

komment


süti beállítások módosítása