HTML

egyperces mondatok avagy frasi sparse e ritrovate

Egyperces mondatok azért, mert nincs sosem sok időm, terveim szerint pár szóban foglalok össze valamit a napokból. Frasi sparse azért, mert lehet hogy ezzel jó témát találok - Petrarca "rime sparse" nyomán, és frasi ritrovate azért, mert talán egy ilyen megtalált mondattal egy-egy régi-új vagy valamilyen emléket húzok elő, Tabucchi "hangok jönnek valahonnan, nem tudni honnan" nyomán. "Può succedere che il senso della vita di qualcuno sia quello, insensato, di cercare delle voci scomparse, e magari un giorno di crederle di trovarle, un giorno che non aspettava più, una sera che è stanco, e vecchio, e suona sotto la luna, e raccoglie tutte le voci che vengono dalla sabbia." (da Si sta facendo sempre più tardi)

Friss topikok

Linkblog

2011.11.11. 09:27 Gelso

Molymazsolázó - 2011. szeptember

http://moly.hu/merites/2011-szeptember

http://moly.hu/merites-rovatok/molymazsolazo-olvasmanyajanlo-moly-mazsolaknak

 

Bevallom, első pillanatra, amikor megtudtam, hogy gyerekrovat szerkesztését rám bízzák, Bálint Ágnes: Mazsola című könyve jutott eszembe – mit is fogok ajánlani a kicsiknek – a pici „Mazsola-molyoknak” és a nagyobbacska „Moly-mazsoláknak”…
Nem tudom, létezik-e olyan ember, akinek be kell mutatnom Bálint Ágnes piciny, sértődékeny, visítozósan ujjongó, olykor morcosan dacos, kedves kis malackáját, Mazsolát? Most mégis megteszem, és ha nem is találok olyan olvasót, aki nem ismeri legalább rajzfilmről, talán ezzel ismét eszébe juttatom a szereplőn kívül magát a gyerekkönyvet is, és olvasásra, újraolvasásra sarkallom azokat, akik most szembetalálják magukat ezzel a rózsaszínorrú, zölddisznóval. Mazsola, a főhős ihlette a rovat címadását is – itt olyan könyvekről fogtok olvasni, amelyet elsősorban a 0-10 éves korosztálynak szánunk, ill. olyan, a jelzett korosztálytól idősebb molyoknak, olvasóknak válogatok, akik egy rövid időre vissza szeretnének térni a gondtalan, mesékkel, álmodozásokkal, kalandokkal teli, érdekes, vidám, fantáziálásra, gondolkodásra sarkalló időszakba.

Bálint Ágnes e nagyszerű könyvéről, arról, hogy milyen volt a fogadtatása itt a Molyon, egy hosszabb értékelést is olvashattok a gyermekkönyvekről indított témában, itt:
http://moly.hu/kommentek/1209260

Ebben a rovatban néhány értékelésre hívnám fel a figyelmeteket:
@matraimelinda: "Gyermekkorom ELSŐ meghatározó könyvélménye volt.”
@DayStyle: „Mazsola: anya mindig ezt olvasta nekem, nagyon szeret(t)em. Nem is tudom, hogy lehet ennyire aranyos mesét írni.”
@Dorabella: „Gyerekkori kedvenc. Az első fejezet első részét kívülről tudtam.”
@ppeva: „Mindig édes. Gyerekkorom óta imádom. A kis duzzogó, vidám, nagyszájú, falánk, jószívű, hencegő, bűnbánó Mazsolát. Annyira gyerek, annyira aranyos. Először a tévében láttam, csak aztán jelent meg az első Mazsola könyv. És volt régen Mazsola bábfigurám is, csak elveszett valahol az idők viharában.”
@Kuroshio: „Valódi, dedikált példányom van, még dédnagymamám szerezte valahonnan. Szerintem a valaha volt egyik legbájosabb történet, olyan kuckós”
@katt: „Eltelt pár év, mire megtudtam, hogy a csoda malac, akit én úgy imádtam, egy zöld férfi zokniból készült. De ez semmit nem vont le a mese csodálatosságából. És van egy barátom, aki pont úgy néz ki, mint Manócska, és olyan jó a szíve is. Mellesleg tavaly ki is volt állítva Malacka a D…-plázában Mekk Elekkel meg a többiekkel.”
@Uzsonna: „Mazsola for ever!”
@Mileva: „Már nekem is retro volt, de még az unokahúgom is bírta, és azóta lettek új kiadásai is. Édes, kedves, bűbájos és nem fog rajta az idő!” @Tiger205 „Mazsola örök. Aki tökház evéssel mutatkozik be – hogy is nem lehetne korosztályok kedvence, mindannyiunk kis zöld hőse? Mazsola esendő, s ezért szeretjük. Mazsola azonban jó szívű, s vele együtt mi (gyerekeink) is tanuljuk az ÉLETET. Mazsolát olvasni kell, s akkor talán kevésbé lesz rossz a világ.
@timcsimacska: „A legbékésebb mese a világon.”
És ez így is van, a gyerekek erre rájönnek azonnal, ahogyan az én kisfiam is rájött erre egy borongós, téli, szürke délutánon:


!Gelso P 1 éve

…egy téli délután Huba és mama közös portyára indultak, és ezzel a könyvvel tértek haza; Huba kérte ezt a könyvesboltban… (kb. 3 éves lehetett)

Kapcsolódó könyvek: Bálint Ágnes: Mazsola

1 komment

A szeptember értékelések böngészése közben bukkantam rá az alábbi kutyás könyvekre, persze a borító az, amely rögtön magára vonta a figyelmemet a kutyus kissé kancsal szemének ábrázolásával, és amelyről elsőre látszik, hogy rajzai nemcsak kívülről, hanem belülről is szellemesek lesznek. A Manó Könyvek ezzel a két új, kutyáról írott két kötettel: Alex T. Smith: Claude a városban és Claude nyaral (http://moly.hu/konyvek/alex-t-smith-claude-a-varosban és http://moly.hu/konyvek/alex-t-smith-claude-nyaral) jelentkezett a Könyvfesztiválra.
Biztos vagyok benne, hogy első látásra beleszeretnek a gyerekek, a felnőttek pedig meglátják benne az egyszerű-de nagyszerűt, és a humort. E könyvekről is olvashattok részletesebben a gyermekkönyvekről indított témában itt:
http://moly.hu/kommentek/1209336

E könyvekhez @Bozs és @Mirelle írt értékeléseket, valamint @Szilvamag a könyvhöz kapcsolódva a blogján is írt róla, amelyet itt olvashattok: http://szilvamagolvas.blogspot.com/2011/05/alex-t-smith-claude-nyaral.html
A Pagony Kiadó első kötetébe itt bele is lapozhatsz:
Claude a városban: http://www.pagony.hu/lookinside.php?id=18814


!szilvamag 8 hónapja

A könyv titka – persze ez csak az én szerény véleményem – az a bizonyos angol humor. Nagyon vicces és vidám könyv! Nagyon megszerettük.
Bővebben: http://szilvamagolvas.blogspot.com/2011/04/alex-t-smith-claude-varosban.html

Álomba ringató esti mesék
Az Álomba ringató esti mesék kedves, pár soros történetek gyűjteménye: „egy-egy állatfigura vagy emberalak jellegzetes tulajdonságának vagy különös tettének tömör elbeszélései. A mesék szelíd humorral szőtt szövege jól érthető a kisebbek számára is, vidám szókincsük pedig alkalmas arra, hogy a gyerekek minden mesével egy újabb, színes kis világba csöppenjenek bele, amelyben olykor meglepő, néha elgondolkodtató, de mindig tréfás dolgok történnek. A gyermekek bizonyára örömmel hallgatják majd Fityfiritty, az egérke történetét, aki az egérlyukba beállítja saját önarcképét, így járva túl az őt szemmel tartó macska eszén. És meghatódnak Bumbi, a Havas Hegység tűzokádó sárkányának könnyein, aki ellen Rezső gróf nagy elszántsággal indul csatába, pedig Brumi egy békés, barátságos sárkány, aki a légynek sem tudna ártani. Ezek a kis mesék a szülőt és gyermekét egyaránt mosolyra fakasztják, amiben nagy szerepe van a bájos és közvetlen stílusú grafikának is."
Erről a könyvről is írtam részletesebben, amelyet elolvashattok itt:
http://moly.hu/kommentek/1209418
Néhány értékelés a könyvről:
@piciszusz: „de jó, hogy ráakadtam, imádtam ezt a könyvet, mindig ebből másoltam rajzokat az emlékkönyvekbe”
@artbunny: „Istenem, de szerettem! Mikor tanultam olvasni, akkor mindig ebből olvastam magamnak, még van olyan régi videó, amiben ülök az ágyon és félhangosan olvasok magamnak a könyvből, közben az ujjammal mutatom magamnak, hogy a szövegben hol tartok, mit olvasok, és apu meg fekszik mellettem és hallgatja.”
@Veron: „Ez volt nálunk a Minden napra egy mese párja, csak ez a hugicámé volt. Nem is annyira a könyvet szerettem, inkább a hangulatot, ami vele járt.”
@Dorabella: „Egyik kedvenc gyerekkori mesekönyvem, gyönyörű rajzok vannak benne. És a mesék is tetszettek.”
@Joeymano: „kicsiként ezzel a könyvvel feküdtem, keltem. Mindig elhatároztam, hogy egy nap-egy mese. Így a könyv elején szereplő meséket kívülről fújtam, a végén levők közül tuti maradt olvasatlan. Imádtam a rajzokat benne, mindig kimásoltam egyet-egyet.”

Az Álomba ringató esti mesék című könyv kapcsán szeretném népszerűsíteni az Olvassunk meséket! címet viselő moly-kihívást (http://moly.hu/kihivasok/olvassunk-meseket), amely 2011. május 16-án vette kezdetét, és 2012. június 1-jén ér véget. A kihíváshoz eddig 215 molytag csatlakozott.


!Janka 2 éve

úúúúú, nagyon szerettem. Akkor is mikor apa olvasta fel, és akkor is, mikor én olvastam kicsiként :) Mi sosem értük be egy mesével. :) Felnőtt szemmel azt mondhatom, a rajzok valóban lenyűgözőek, meseszép mesekönyv :) 1 oldal – 1 nagy kép, egy bekezdésnyi hosszúságú mesével. De a történetek kissé „bugyuták”. De valljuk be, mikor apa vagy anya odaül az ágy szélére egy ilyen színes mesekönyvvel, nem a mese, hanem a fantázia lesz a lényeg. És a család újrameséli, kiegészíti a történeteket. Családoknak, kicsiknek, olvasni tanulóknak.

Gazdag Erzsi: Mesebolt

Újabb népszerű, kedves emlékeket ébresztő, kedves versikéket tartalmazó, klasszikusnak számító kötetet nyitok ki előttetek, ez Gazdag Erzsi Meseboltja. A Mesebolt szintén sok moly kedvence, magas tetszési indexszel: összesen 272-en olvasták, 13 fő kedvencelte, 94%-os népszerűségnek örvend. Jelenleg 2 molynál váró-, 7 molytagnál pedig kívánságlistán szerepel. 35 szöveges értékelés érkezett a verseskötetről, amelyről sokan azt tartják, hogy nem hiányozhat egyetlen gyermek könyvespolcáról sem. A benne található verseket önfeledten mondogatja, dúdolgatja ma már minden kis óvodás, nagy iskolás, és a kb. 40-es éveit taposó, vagy attól fiatalabb felnőtt szülő, hiszen azok évek hosszú során át vagy írott formában, vagy hallott versikék formájában beleivódtak az emlékezetükbe. Gazdag Erzsi halhatatlan gyermekköltővé vált, kedves, szép csengésű rímei a ma már felnőttnek számító nemzedékek számára is feledhetetlenek. Én is így vagyok ezzel: „Udvarunkon ablak alatt, álldogált egy fura alak…” „Volt egyszer egy mesebolt, abban mindenféle volt…” „Itt a farsang, áll a bál, keringőzik a kanál. Csárdást jár a habverő, bokázik a máktörő” – kántálgatom sokszor észrevétlenül vagy babakocsi tologatás közben. Gazdag Erzsi gyerekkorom nagy kedvence, óvodában szinte nap, mint nap előkerültek versei, amikor megkaptam a fekete borítós példányt, kinyitottam, és a kistestvéremnek tanítottam belőle verseket. A könyvről írtam részletesebben itt:
http://moly.hu/kommentek/1209471
Néhány érdekesebb értékelés:
@Independente: „A nagyobb fiam 13, a kicsi 4, de mindketten szeretik; szerintem a gyerekágy mellett a helye,hogy minden este legyen olvasva!”
@Dölfike: „Általános iskola 2. osztályában kaptam egy mesemondó verseny során. Onnantól kezdve minden anyák napján meghallgatta nagymamám az „A legszebb május” című verset. Kicsit rongyos a könyv, tele van a rajzaimmal, a borítója sincs meg, de azért nagyon szeretem.”
@Valcsa: „Jajj, de jó, hogy @Dölfike tesó előszedted ezt a könyvet. Én már teljesen elfelejtkeztem róla, pedig talán a rongálásában én is tettestárs voltam. Nagyon szerettem én is, főleg a Csigabiga nénét és A legszebb május c. versikéket. Mindkettőt vissza tudom még most is mondani, pedig milyen rég volt már, hogy tanultam – önszorgalomból és ez utóbbit mama boldogítására.”
@thy: „Tüneményes gyerekversek. Nagyon szeretem. Nekem az eredeti kiadás – fekete változat van meg, és az jobban is tetszik. Mivel Gazdag Erzsi szombathelyi volt, nem véletlen, hogy az itt működő bábszínház a Mesebolt nevet vette fel. Szerencsém volt személyesen is ismerni.”
@Morn: „Hajj, de szeretem. Jót tett most piciny, náthás lelkemnek. A legjobban a rajzai, annyira de annyira gyönyörűek! (lilás borító) Nagy köszönet érte Navratil Zsuzsának!”
Végül pedig @Timimi az „Olvasás 7 Hetére” kihívásra írott karcával szeretném zárni a Mesebolt körbejárását, a válogatást benne; biztos vagyok abban, hogy Gazdag Erzsinek még ma is sikerül „vásárlásra bírnia” a molymazsolákat ott, a rózsaszín, eperkrémtortát idéző meseboltban: „Az első könyvélményemet az én drága jó Anyukámnak köszönhetem, ő olvasott fel majdnem minden este Gazdag Erzsi Mesebolt című könyvéből. Hozta a könyvet meg a fésűt, leült az ágyam szélére, és míg a hosszú fekete haját fésültem (de többnyire inkább simogattam), addig ő fáradhatatlanul újra és újra olvasta nekem ezeket a tüneményes versikéket. Idővel aztán már mindketten tudtuk kívülről, ő mégis estéről-estére hozta a kis, fekete könyvet, és olvasott. Azóta sajnos ő már nincsen, de nagyon remélem, hogy nemsoká majd a kisfiamnak olvashatom ugyanígy ezeket a szívemnek kedves sorokat, és Édesanyám örül majd, hogy tovább adtam valamit az ő örökéből.”


!Miestas 2 éve

A mai napig, több mint harminc év távlatából is tisztán látom a nagy faragott lábú asztalt a behemót fiókkal nagynéném konyhájában, tele, a gyermek számára kincsekkel felérő tárgyakkal…színes ceruza, építőkocka, gombok tucatja, és a Mesebolt.
Amikor azt a fiókot kihúzták nekem, és a könyvet megkaparintottam anyukám szerint megszűnt létezni a világ számomra…nem volt más csak a színes képek, törpék, madarak, boszorkák..

Janikovszky Éva: Már iskolás vagyok
Ez a könyv szerintem sosem megy ki a divatból. Nem csak folyamatos szeptemberi aktualitása miatt, hanem úgy egyáltalán, Janikovszky Éva kacagtató, picinkét szurka-piszka, kedves, szemtelen humora miatt sem, amit sosem késő megismerni, gyerekként is és felnőttként is másként kacagtat. Részletesebb ismertetésemet itt olvashatjátok a könyvről:
http://moly.hu/kommentek/1209480
Értékelések a könyvről:
@katt: „Csodálatos, és szeretni való könyvek ezek. Nem csak a gyerekkorombeli nosztalgia miatt, amikor Julika néni, a tanárnő, még szépen tudott írni arra a randa fekete táblára, és még a fogorvosnál is fogta a kezem, hanem mert amikor megláttam lányom legörbülő száját akkor gyorsan előkaptam őket, és sorban szépen újra olvastam esténként, amíg csak szép szemei le nem csukódtak. Nem tudnék ma olyan mesélőt mondani, aki ennyire értené, mi tesz minket felnőtté, és gyerekké, és ezt el is tudja nekünk mondani, úgy hogy mi kis szöszkék, mind megértsük, így lefekvés előtt. Na, jó, nem mind vagyunk azok, de gyerekek, mind voltunk egyszer, és hajlamosak vagyunk ezt nagyon-nagyon hamar elfelejteni. Kell hát, hogy valaki eszünkbe juttassa, milyen a gangról a rácson át kihajolva mindig ugyanarra a kőre köpködni, és hogy milyen jó is reggel a hidegben beszaladni a melegre, ahol várnak a barátok, a testvérek, és a család!”
@Juccimo: „stílusosan a 7. szülinapomra kaptam, mielőtt elsőbe mentem; imádtam, ezerszer elolvastam, ezt még sok más rövidke Janikovszky-történet követte. (később, nagyobb fejjel beszereztettem mellé a Már óvodás vagyok-at is.) az illusztrációkat is nagyon szerettem.”
@Bogi: „Még akkor olvastam, mikor nem jártam suliba. Kedvet csinál az iskolához (ami aztán persze elmúlik).”
@Dorabella: „Ezt feltétlen elő kell keresnem a nyáron, gyerekkorom nagy kedvence volt. Anyukámmal olvastuk, mielőtt iskolába mentem. Egy szép vörös hajú babámat Pöszkéről neveztem el, aztán az iskolában volt egy Dani nevű szerelmem”.
@bdoró: „Szavaltam prózamondó versenyen első osztályos koromban. Nem értettem, mit nevetnek rajtam a felnőttek, mikor elsírom a nehéz sorsomat, amiket mintha csak én írtam volna le, mégis az írónő gondolatai, aztán elolvastam később, és rájöttem hogy nem csak humoros, hanem még találó is.”
A moly.hu oldalon van meghirdetve az írónőhöz kapcsolódó kihívás, mely Janikovszky Éva Forever!! címet viseli (http://moly.hu/kihivasok/janikovszky-eva-forever), jelenleg 47 molytag csatlakozott, 2012. augusztus 31-én ér véget, a kihívás teljesítéshez 10 könyv elolvasása szükséges. Javaslom, a moly szülőknek, hogy akár ennek a kihívásnak a keretében is, vagy nélküle, üljenek le kisebb molymazsoláik mellé felolvasni részükre, a nagyobb mazsola-molyok pedig próbálkozzanak egyéni olvasással megérezni azt a kacagtató humort, ami szeretettel körülöleli ezeknek a könyveknek mindegyikét. A válogatásban segítséget nyújthat a moly.hu oldal szerzői polca: http://moly.hu/szerzok/janikovszky-eva


!diiiuus 2 éve

Életem első könyve volt, ami nem mesekönyv, hanem olyan igazi KÖNYV, amit az első betűtől az utolsóig én olvastam ki… Iskolás még nem voltam, de a büszkeség megvolt … Én ezt kaptam útravalónak… az olvasást…

Fehér Klára: Mi, szemüvegesek

És hogy a nagyobb molymazsolákról se feledkezzek meg, szeretném segítségül hívni a molyoldalon meghirdetett, és a molyok között oly népszerű A pöttyös az igazi! kihívást (http://moly.hu/kihivasok/a-pottyos-az-igazi); innen választottam a nagyobb molylányoknak ajánlható olvasnivalót.
Fehér Klára: Mi, szemüvegesek című ifjúsági regényét több nagy-moly olvassa, és olvasta újra a kihívás hatására az idén.
A könyvről részletesebben írok itt:
http://moly.hu/kommentek/1209497
A könyvről érdekesebb értékelések:
@Grészilú_Fríbus: „Én is szeretnék egy fánit, aki sárgadinnyévé változtatja pl. a pacalt.”
@Independente: „Igazán tetszik, bár gyerek történet. Kár, hogy nem akkor olvastam amikor „én még kislány voltam”.
@Melia: „Hihetetlen, hogy egy szemüveg mennyire meg tudja változtatni az ember életét. Főleg gyerekkorban.”
@ppeva: „Kár, hogy nem olvastam tizenegy-két évesen, jól jött volna. Én is pont ilyen kis butus szemüveges voltam. Szándékosan otthon hagytam a szemüvegemet, meg nem hordtam az utcán, inkább vakoskodtam. Mert sajnos nálunk is szokás volt csúfolni a szemüveges gyerekeket, engem meg annyira bántott, ha csúfoltak.
@Abigail: „Nekem nincs szemüvegem, úgyhogy szemüveges csúfolódásoknak nem estem áldozatul, de nekem is volt egy Szabó Zsuzsim, akit a többiek csúfoltak, bár azért nem ennyire durván. Nagyon sajnálom, hogy csak most olvastam el először, pedig nagyon aranyos kis történet és talán tanulhattam volna is belőle.”
@Bogi: „Pont akkor olvastam, amikor szemüveges lettem. Nálunk szerencsére nem megy ennyire durván a csúfolódás, pedig itt is van szemüveges, kövér, sovány, kicsi, magas. Engem is furának tartanak, mert sokat olvasok, de ez persze nem tart vissza. Sajnáltam Huhut és Évit, de szerintem ott kezdődik a baj, ha meg akarsz felelni ezeknek az embereknek.”
@Judy: „Ugyan kicsit már öreg vagyok ehhez (de szemüveges, mégis jó volt olvasni. Olyan könyv, amit biztos el fogok olvastatni a gyerekemmel (ha lesz).” @Dettig „Nyolcvanas évekbeli gyereklét. (…) Évi viselkedését viszont nagyon jól eltalálta az írónő. A kis naiv trükközések, hogy valami nagyon „nemakarósat” megússzunk, ahogy az aprócska „kanyarítások” egyre csak dagadnak, bonyolódnak, míg végül az aprócska hógolyóból lavina lesz. Hogy egy felnőttnek semmiségnek tűnő dolog mennyire képes megrengeti egy gyerek világát. Ezt mindannyian átéltük gyerekkorunkban, csak mire felnövünk, elfeledkezünk róla. Már csak ezért megérte újra elolvasnom, hogy felidézzem ezt a lelkiállapotot, és hasznosítani tudjam a gyermekeim nevelésében.”

Ha Fehér Klára: Mi, szemüvegesek című könyvét már elolvastad, hívd segítségül az írónő műveit összegyűjtő szerzői polcot, ahol Fehér Klára minden művét fenn találod: http://moly.hu/szerzok/feher-klara


!f_andi P 3 hónapja

A könyv története nálam pontosan 1985 körül kezdődik, amikor az iskola akkori 7. vagy 8. B. osztálya előadta ezt a történetet, és nekünk ujjongva tetszett, s az is tetszett, hogy tudtam, hogy 5. osztálytól a szereplő osztály osztályfőnöke lesz az enyém is.
Emlékeim: nagyon tetszett, hisz életben is ismertem a szereplőket, azóta is hozzájuk kötöm a szerepeket. (Sőt a Kerekes Évit játszó lányt asszonyt mai napig látom folyamatosan, és ugyanolyan alkatú maradt.)
Elvarázsolódtam, sajnálkoztam, drukkoltam, és természetesen mindig szerettem volna szemüveget. Sosem kellett eddig,de mindig voltak időszakaim, amikor árajánlatokat kértem sötétedő üvegesre, vagy sima üvegesre… Sose lett. Ezért továbbra is elolvasom, szomorkodom, vidám leszek, belemerülök a mesékbe, és ott én is szemüveges vagyok.

5 komment

Geronimo Stilton 47 részes sorozat

Mint kisiskolás molyszülő, szeretném felhívni a figyelmeteket egy a kisiskolás gyerekek közt igen népszerű könyvsorozatra. A Geronimo Stilton kalandjait összegyűjtő, vele kapcsolatos történeteket bemutató, kifejezetten 7-10 éves gyerekeknek szánt, kisméretű, színes, szépen illusztrált, nagyobb betűkkel nyomtatott könyvsorozat.
Ajánlottam a sorozatot itt:
http://moly.hu/kommentek/1209545

Mivel ebben a hónapban szöveges értékelést a könyvek nem kaptak a molyon, válogatok az egyes részekhez kapcsolódó értékelések közül. Őszinte csalódásomra szinte lasszóval kellett keresgetnem ezeket, annak ellenére, hogy tudom, hogy ez egy igen népszerű sorozat a gyerekek körében, köszönhetően a rajzfilmsorozatnak is, és tudom, hogy a fiam barátai közül is többen olvassák. Itt azonban mégsem gyűlnek róla szöveges értékelések; olyan köteteket emeltem ki, amelyekhez min. egy (!) értékelést találtam, és amit viszont 10 feletti moly olvasott:

A nevem Stilton, Geronimo Stilton, 65%-os népszerűségnek örvend, 16-an olvasták eddig, köztük @bozs-moly: „Nekem kicsit bugyuta volt, itt-ott összefüggéstelen, kapkodó, ugráló. A 7 évesemnek nagyon tetszett. Rengeteg színes kép, amit lehetett a szövegből színessel kiemeltek, más betűtípussal írtak. Kezdő olvasóknak izgalmas, érthető. Ha nem én csillagozom, hanem a gyerek, tuti ötöst kap.” És @Bogi__ emlékei is ezt erősítik a könyvről: „Mindenféle színű és betűvel írt könyv. Régen nagyon szerettem.” Nincs még kedvencelve, de 3 moly várólistára, 1 fő pedig kívánságlistára tette.
A titokzatos sajttolvaj 88%-os népszerűséget kapott, 17-en olvasták, köztük @meseanyu-moly: „Azt hiszem, Geronimo kalandjai, tényleg jók lesznek a gyereknek első olvasmányoknak, mert izgalmas, gyorsan olvasható, humoros. Most még én olvastam neki, mert nagyon lassan ment volna, de ami késik, nem múlik.” Talán ez a legnépszerűbb rész, mert 3-an kedvencelték, és 1 moly várólistára is helyezte.

El a mancsokkal, te sajtképű! A 80%-os tetszési index eléggé alacsony értéket képvisel, de a 13 éves imoo „molymazsola” véleménye pozitív élményt tükröz, „nagyon jó volt, tetszett”. 11 moly olvasta eddig.

Bár a Cini Lisa mosolya, még csak 8 olvasásnál tart, de elég magas értéket ért el: 97%, azért zárom ezzel az ajánlómat, mert ezt én is várólistára tettem, és ezt kedves könyvtáros moly-társam is értékelte, úgyhogy szerepeljen itt most @Uzsonna véleménye: „Az első Geronimo Stilton, amit elolvastam. Kíváncsi voltam mit szeretnek benne a gyerekek. Amit sejtettem: rövid, humoros fejezetek, a különleges betűszedés, és persze végig ott az izgalom! Ez a kötet pedig a „gyermek Da Vinci-kód”, nagyon szellemes!”

Remélem, sikerült felhívnom a 7-10-14 éves korosztály figyelmét erre a sorozatra, és azt is remélem, hogy mindenkit, aki olvasmányul választja, felvidítanak, elszórakoztatnak a Geronimo-könyvek egyes darabjai, és nem bánjátok meg, hogy az olvasásra szánt időt nem a játszótéren, a szabadban, a focipályán, vagy éppen a számítógép előtt játszva töltöttétek.

Erősítsen meg ebben benneteket kortársatok, @Mesemanó Geronimo-könyvek mellett szóló sorai: „A Geronimo egy sorozat. De minden könyv egy külön történet, amely Geronimo Stiltonnal, családjával és barátaival történik. A sorozatból már sokat elolvastam, de nincs egy kedvenc, mindet szeretem. Mindegyik fantasztikusan jó történet, nagyon jól szórakoztam olvasásuk közben. Az is nagyon tetszik a Geronimo könyvekben, hogy sokféle betű, mindenféle formában, ezerféle színben pompázik benne. Na és persze a sok rajz, azok is nagyon jók, mind jól illik a történethez. Mindenkinek ajánlom tehát, még felnőtteknek is. Már csak azért is, mert nekem is egy felnőtt ajánlotta először. Jó szórakozást mindenkinek a Geronimo Stilton könyvekhez! Mesemanó”
Olvasásra fel hát!


!meseanyu 1 éve

Azt hiszem Geronimo kalandjai tényleg jók lesznek a gyereknek első olvasmányoknak, mert izgalmas, gyorsan olvasható, humoros. Most még én olvastam neki, mert nagyon lassan ment volna, de ami késik, nem múlik. :-)

Remélem, a fiatal moly-fiúk sem veszítették még el türelmüket, nekik is tartogatok meglepetéseket. A gyerekkorunkban népszerű ifjúsági könyvsorozat volt a Delfin könyvek, amelyet a moly.hu oldalán @pwz moly 3 polcra rendezett: Delfin könyvek sorozat (1964-1990) teljes lista – 1. rész, Delfin könyvek sorozat (1964-1990) teljes lista – 2. rész és Delfin 2000 sorozat (2000-2003) teljes lista

Az egyik polcról emeltem le Balogh Béni: Szépen szálló sólyommadár című könyvét, amelyet most szeretnék a figyelmetekbe ajánlani, valahogy hasonlóan hazabeszélve, ahogyan @pwz is tette. Jómagam is az érintett környék, Gyöngyös lakosa vagyok, „az ember szíve mindig hazahúz”, így tehát én is mindig örömmel veszem a szűkebb pátriámmal kapcsolatos műveket, sőt a szívem kissé el is érzékenyül, ha jön egy ember és még külön foglalkozik is vele, emiatt tehát elfogultan, mégis jó szívvel ajánlom nektek, történelmet, mondákat, regéket kedvelőknek ezt a Balogh Béni könyvet, megtettem itt is:
http://moly.hu/kommentek/1209570
Szeretném megköszönni @pwz-nek, hogy hazaszeretet tükröző értékelésével ráirányította a figyelmemet erre a Delfin-könyvre: „Hazabeszélés következik. Imádom az ország észak-keleti részét, azt a területet, ahol élek, ahol az eddigi életem java részét töltöttem! A nekézsenyi (Ózd közelében) születésű Balogh Béni is ennek a tájnak a szerelmese, de ő szerencsénkre még össze is gyűjtötte az Északi-középhegységhez tartozó meséket, mondákat, régi történeteket. (…) Ugye mondtam az elején, hogy hazabeszélek?"

Molyskacok, próbáljátok ti is ki, milyen érzés ez: visszahúzódni a különösen szép, régi történetekről árulkodó mondák világába, és kissé mindegyiket megélni, átélni fantáziátok nem kis segítségével! A könyv elolvasásával csatlakozhattok a moly.hu oldalon meghirdetett kihíváshoz, amely a Nosztalgiázzunk, avagy olvassunk Delfin Könyveket! címet viseli. A kiírás szerint a kihívást az a molyolvasó teljesíti, aki az esemény keretében 10 Delfin-könyvet elolvas. A kihívás teljesíthető, ugyanis csupán 2014. augusztus 31-ér véget. Hogy miért e távoli dátum? Ekkor lesz 50 éve ugyanis, hogy megjelent az első Delfin könyv: az Országúton, Indiában. A teljesítésért kitüntetést is lehet majd kapni, még nem tudjuk megmutatni, de a tervek szerint a borítókon lévő delfin jel lesz majd rajta látható.
Kívánok jó válogatást a kihívásban való részvételhez!


!pwz P 2 hónapja

Hazabeszélés következik :)!
Imádom az ország észak-keleti részét, azt a területet, ahol élek, ahol az eddigi életem java részét töltöttem! A nekézsenyi (Ózd közelében) születésű Balogh Béni is ennek a tájnak a szerelmese, de ő szerencsénkre még össze is gyűjtötte az Északi-középhegységhez tartozó meséket, mondákat, régi történeteket. Vettem a fáradságot és összeszedtem, hogy mely településeket, tájegységeket „érinti” ebben a gyűjtésben:
– Heves megyéből: Sirok, Abasár, Gyöngyössolymos, Gyöngyös, Erk, Mátraderecske-Kanázsvár, Mátra-Saskő, Domoszló-Oroszlánkő, Mátra-Vaskapu, Eger, Nagyvisnyó, Szilvásvárad, Bélapátfalva, Bükk-hegység
Borsod-Abaúj-Zemplén megye: Dédes, Nekézseny, Sárospatak, Boldogkő, Ózd-Vasvár, Tállya, Vilmány, Miskolc, Szerencs, Tarcal, Putnok, Ónod, Megyaszó, Gesztely, Örvénykő, Bodrog, Hernád
Pest megye: (Pilis)Borosjenő, Tápióbicske, Vác, Ráckeve
És a történelmi személyek: Vak Bottyán, II. József, Lavotta János – a verbunkos triász tagja, Csokonai, Petőfi, Jókai, IV. Károly, Damjanich, stb.
Nálam az a jó könyv egyik ismérve, hogy hatására vagy lexikont, vagy térképet, vagy google-t veszek „elő”. Mindhárom megtörtént!
Pl. A kőszívű ember fiai-ban van egy párbaj jelenet, Baradlay Richárd Isaszegnél halálos párbajt vív Palvicz Ottóval. Ennek az „eredetije” is – ami Tápióbicskénél volt – itt olvasható. Jókai innen „vette” könyvéhez az ötletet :)! De a gyöngyösi tűzvész és IV. Károly felajánlása is érdekes, erről az akkori megyei újságok is cikkeztek!
Szerencsénkre, Balogh Béni nem állt le, a Delfin könyvek sorozatban három ilyen gyűjtése is megjelent: ezen kívül a 79-es Vidróczki a nevem! és a 86-os A rablólovag aranyai – a környék mese és mondavilágának további gyöngyszemeivel…
… ugye mondtam az elején, hogy hazabeszélek? ;)

Julia Donaldson: A Graffaló

Ez a kedves mesekönyv méltatlanul mellőzött, pedig a randa, nagyfogú idegen ott a borítón… – neeem, nem árulom el, mert akkor nem nyitjátok ki sosem! Gyerekek, és molygyerekek, szülők és molyszülők – járjátok be az erdei utat ezzel a mesekönyvvel! Szeretni fogjátok, minden bizonnyal, ezt merem állítani!
Talán a moly segíthet népszerűbbé tenni:
http://moly.hu/kommentek/1209595

A molyoldalon összesen 11-en olvasták, 2 fő kedvencelte, 94%-os népszerűségnek örvend. Jelenleg 3 molynál váró-, 2 molytagnál pedig kívánságlistán szerepel. 5 szöveges értékelés érkezett erről a furcsa, mosolygós szörnyet borítóján viselő könyvről. Jómagam, amíg felolvastam a kisfiamnak, nagyon megkedveltem ezt a mesét, amely egy nagyon ötletes történet arról, hogyan kreálunk szörnyeket/példaképeket magunknak, aztán pedig hogy ezek a „szörnyek/példaképek” hogyan védenek meg bennünket bizonyos helyzetekben.
Idén tavasszal voltam egy Szabó T. Annával rendezett író-olvasó találkozón, és ő maga is a kedvenc mesekönyvei közé sorolta a Graffalót, sőt még gyerekei kedvenceként is emlegette.

A többi értékelés közül az alábbiakkal szeretnék a könyvhöz olvasási kedvet „csinálni”: @ina_bauer: „szerelem első látásra: már a borítónál imádtam. Nem egy hűdenagy valami, de szépek a rajzok és nagyon-nagyon aranyos és vicces a történet.” @Natasha: „A kisegér, aki graffalót kiáltott. Gyönyörű rajzok, poénos történet, de a második felétől erősen emlékeztet egy másik mesére. Köszi @Lobo-nak a kölcsönkönyvért, és köszi @wish-nek, hogy önkéntelenül is felhívta a figyelmem a kötetre (3-4 éves gyerekeknek? Akkor ez nekem való).” @Wish: „Nagyon aranyos történet versbe szedve. Szerencsére nem kín-rímek, hanem egész jók. A fiam jó pár fordulatot megjegyzett elsőre belőle, amit azóta is előszeretettel használ. 3-4 éves gyerekeknek ajánlom.”

A szeptember értékelések közül @Dettig értékelését emeltem ki.

Én is ajánlom nagyobb gyerekeknek is, alsó tagozatos gyerekeknek pl. rendeznék a könyv kapcsán egy beszélgetős könyvtári magyar órát.


!Dettig  2 hónapja

Zseniális!!!! Átkozom magam, amiért éveken át elkerültem a boltban, valami miatt olcsó kis képeskönyvnek gondoltam. Hogy mekkorát tévedtem!!! Vicces, aranyos, ritmusos-dallamos versecske, amit kifejezetten élvezet olvasni!

Holly Hobbie: Duda és Pocsolya

Holly Hobbie: Duda és Pocsolya könyv alakban még ismeretlen számomra, viszont rajzfilm formában annál inkább ismert – mindkét gyermekem tátott szájjal, mosolyogva követte és követi nyomon viccesebbnél viccesebb, kalandosabbnál kalandosabb történeteiket a TV-képernyő előtt ülve.
Szeretni való, jókora konyafüllel rendelkező malackák mosolyt fakasztó történetei – kicsi molygyermekeinknek (és nekünk)… – amint tudomást szereztem róla, ajánlottam a barátainknak, és azok gyerekekeinek, és itt is:
http://moly.hu/kommentek/1209616

A könyvre a szeptemberben moly.hu oldalra beérkezett értékelések között kutatva figyeltem fel. Mindössze 4 molytag olvasta eddig, 97%-os népszerűségnek örvend, nincs még kedvencelve, semmilyen listára rakva, és szövegesen is csak 2 moly értékelte, őket idézem most:
@Dün: „Egyetlen @Zonyika ikremmel olvastuk ki a Somogyi könyvtárban, igazán tündéri kis könyvecske Dudáról és Pocsolyáról a két malacbarátról, akik nagyon aranyosan vannak megrajzolva és az egész kötet igazán szeretnivaló, teli apró kis momentumokkal, amikre rá lehet csodálkozni, hogy jééé – pl. ilyen a malaclábú kád!” és @Zonyika: "(…) Vuháá, én vagyok a világjáró malac! Hm, miért nem küldözgetek én senkinek képeslapokat? Tessen jelentkezni, aki képeslapolni akar! Ja, a rajzok imádnivalóak, a sztori… hm, hát mese, nem egy bonyolult, mit ne mondjak, még meséhez képest se, de azért tündérdisznók ezek, na nem azok a zabálnivalók!”

Hát kedves @Zonyika, azt hiszem, jelentkezők garmadája fog elárasztani képeslapigénylésével, akik közé én is, ha nem is az elsők között, de jelentkezem! Képeslapot várok – szerencsét találok!


!Zonyika 2 hónapja

Noigen, az a malaclábú kád, az valami tündérállat. És én vagyok Duda, @Dün meg a Pocsolya. Tehát én írtam neked levelet a sivatagból. Vuháá, én vagyok a világjáró malac! :D
Hm, miért nem küldözgetek én senkinek képeslapokat? Tessen jelentkezni, aki képeslapolni akar! :D

Ja a rajzok imádnivalóak, a sztori… hm, hát mese, nem egy bonyolult, mit ne mondjak, még meséhez képest se, de azért tündérdisznók ezek, na nem azok a zabálnivalók(!).

9 komment

Lázár Ervin: Bab Berci kalandjai

Az általam olvasási ajánlóra választott könyv nem a Négyszögletű kerek erdő, sem a Szegény Dzsoni és Árnika, hanem egy harmadik könyve, a Bab Berci kalandjai. A molyoldalon eddig összesen 92-en olvasták, 6 fő kedvencelte, 93%-os népszerűségnek örvend. Jelenleg 4 molynál váró-, 1 molytagnál pedig kívánságlistán szerepel.
12 szöveges értékelés érkezett, amelyek közül elsőként annak a molynak az értékelését idézem, amely végett e Lázár Ervin könyv bemutatása mellett döntöttem. Ismerjétek meg ti is: @iquexy értékelését, amelyet külön linkben láthattok írásom végén.
Több molyolvasótárs véleményét is megismerhetitek itt:
http://moly.hu/kommentek/1209634
A moly.hu oldalon van Lázár Ervinhez kapcsolódó kihívás, Dömdödöm – Olvassunk Lázár Ervint! címen van meghirdetve. Eddig 95 molytag csatlakozott, 2012. december 31-én ér véget. A kihívás teljesítéshez 3 könyv elolvasása szükséges, amely közül minimum egyet a kihívás meghirdetett időszaka alatt (2011. augusztus 17- 2012. december 31.) kell elolvasni. Javaslom, a moly szülőknek, hogy akár ennek a kihívásnak a keretében is, vagy nélküle, üljenek le kisebb molymazsoláik mellé felolvasni részükre, a nagyobb mazsola-molyok pedig próbálkozzanak egyéni olvasással átélni a Lázár Ervin nevével összefonódó és onnan le nem radírozható Dömdödöm-érzést. A kihívás teljesítéséért kitüntetés vehető át.

További érdekes vélekedések: @imma értékelése nem a kedvenc olvasmányt tükrözi, őt inkább az illusztrációk hatották meg: „a rajzok ötletesek, szépek, viccesek, ami persze egyértelmű, ha Réber Lászlóról van szó. a nyelvezet mesteri, a szóhasználat már-már felülmúlhatatlan, de a történetek nekem egyáltalán nem tetszettek. Pont.” De a többiek véleményének elsorolásával egyértelműen pozitív olvasmányélményeknek lehetünk szemtanúi: @cashews szerint ez a könyv egy „Csodapatika!” @malenca úgy érzi, hogy Bab Berci kalandjai „mint minden Lázár Ervin: 5 az 5-ből és egy nagy puszi!” @rill számára ez a könyv „nagyon kedvencem, a történetek külön is élvezhetőek, de együtt az igaziak.” @Gedi receptleírást ad nekünk Lázár Ervin hozzávalóit összegyűjtve: „végy egy maroknyi együgyű, de nagyon is szerethető figurát, furfangosan szellemes nevekkel, akik mindenféle hülyeségbe keverednek. Az utolsó mese zseniális, az én nevem meg újabban Bab Berci.” @Tíci párnak jelentkezik Berci mellé egy új, lehetséges történet szereplőjeként: „Nagyon jó, főleg az utolsóra érik be a történet. Kedves és aranyos szereplők. Az én nevem meg Bab Berta, a Berci párjaként.” @jeno szavai pedig arról tanúskodnak, hogy egyszer mindenki beérik ahhoz, hogy Lázár Ervin történeteiket olvasson, vagy hallgasson: „Nagyon tetszik Lázár Ervin világa. Kicsit naiv, kicsit egyszerű, de talán ebben az okoskodó, túlbonyolított világban még inkább szükség van elmerülni a naiv és egyszerű dolgokban. Minden meséje tele van szeretettel, őszinteséggel, melegséggel. Fura, hogy 27 évesen kezdek Lázár Ervin-meséket olvasni. De annyira jó!”
Talán ezzel az értékeléssel lenne a legjobb búcsúzni erre a hónapra tőletek, remélem, meghozom a kedvet Lázár Ervinhez, vagy Bab Bercihez, vagy akár mindkettőjükhöz! Olvassátok ti is! @Trotz_Dénes kedvesen, mókásan szólítja meg a főhőst: „Bertalan, Önnel mi ketten nagyon hasonlítunk egymásra, bár nekem nincsen óriási orrom. Még sokan elmondhatják ugyanezt olvasás után, akár nagy orral is, csak térjenek be az erdőbe [Berciháza, Széljárta Fák tere 1.]! Onnét csak jókedvvel lehet távozni – ha már nem maradhatunk ott.”

Gyerünk, molyfiak és molyleányok, látogassatok el ti is a Széljárta Fák tere 1. szám alá, csapjatok nagy rajcsúrt, lármázzátok fel az erdőt, vagy egyszerűen csak köszönjetek be Bab Bercihez, mondjátok neki, hogy „Egészségedre!”, ha épp akkor vagyok arra, amikor halljátok éktelen tüsszögését – így legalább tudhatja, hogy havi rendszerességgel számíthat olvasásaitokra, és hogy nem felejtitek el őt máskor sem!


!

iquexy 2 hónapja

Bab Berci, a Széljárta Fák terén lakik. Kicsit ugyan nagy orral áldotta meg az ég, és nem teljesen jártas a világ dogait illetően, viszont annál nagyobb szívvel viseltetik minden szembe jövő idegen és kevésbé idegen irányába. És noha búbánatos kedvében egy pillantása ecetté változtatja a pálinkát, mindenkinek segít, ahogy tud, és amikor szüksége lesz rá, jótettei nem maradnak viszonzatlanul.

Új hozzászólás

komment


süti beállítások módosítása