HTML

egyperces mondatok avagy frasi sparse e ritrovate

Egyperces mondatok azért, mert nincs sosem sok időm, terveim szerint pár szóban foglalok össze valamit a napokból. Frasi sparse azért, mert lehet hogy ezzel jó témát találok - Petrarca "rime sparse" nyomán, és frasi ritrovate azért, mert talán egy ilyen megtalált mondattal egy-egy régi-új vagy valamilyen emléket húzok elő, Tabucchi "hangok jönnek valahonnan, nem tudni honnan" nyomán. "Può succedere che il senso della vita di qualcuno sia quello, insensato, di cercare delle voci scomparse, e magari un giorno di crederle di trovarle, un giorno che non aspettava più, una sera che è stanco, e vecchio, e suona sotto la luna, e raccoglie tutte le voci che vengono dalla sabbia." (da Si sta facendo sempre più tardi)

Friss topikok

Linkblog

2017.07.01. 00:37 Gelso

Szakács Eszter: A ​Szelek Tornya

Szakács Eszter: A ​Szelek Tornya

 

torony.jpg

 Annyira, de annyira ünneprontó leszek… :-( 
Éppen túl vagyunk a Merítés ifjúsági irodalom 10-es listájának összeállításán, boldog érzéssel telve, mert a lista nagyon jó lett. 
A listára került ez a könyv, ahol bizalmat adtam ennek a könyvnek a többi zsűritag véleménye alapján, és megelőlegeztem a pontját, amit nem bánok, valójában magamon bánkódok, hogy talán végérvényesen felnőttem, és ez az oka annak, hogy földhözragadt felnőttként nem tudtam maradéktalanul élvezni ezt a könyvet… 
Pedig én végig nyitott voltam, már a címe alapján nagyon akartam olvasni, minden erőt megmozgattam, hogy előkerítsem Heves megye egyetlen könyvtári példányát, míg az utazó könyvünket megkapom… sőt, végig is olvastam, de nem kevés időbe telt, több, mint egy hónap, mert mellette még vagy 4-5 könyvet kezdtem és fejeztem be – ezt pedig gyakran félretettem… 
Az elejét és a végét végigszenvedtem – az elejét mert túl sok szereplőt vonultatott fel, túl nagy falatnak éreztem, nehéz volt elkülöníteni ki-kicsoda. A miliő, ahol játszódott, nagyon ötletes volt és tetszett az alapötlet, miszerint mi van a Földről „kiutált/kitett/elűzött/kihalt” lényekkel (griffek, faunok, pegazusok, küklopszok, kentaur, óriások, törpék, tündérek stb.), kihalásra ítélt törzsekkel? Tetszett a zsebuniverzumok ötlete. Nagyon. 
Sajnos, a könyv elejét azért sem értettem, mert különösebben sosem érdekelt a görög istenek világa; sosem merültem el a témában, mindig könnyű elveszni köztük, ahogyan ez most is megtörtént, de hiánypótlóként azért örültem a görög mitológiai jelenlétnek. 
Leginkább a könyv közepe tetszett: az osztálykirándulás a zsebuniverzumokba (az ősmagyarok pl. mint más, már a Földről kihalt pogányhitű törzsek, a Meótisz nevű zsebuniverzumában élnek, melynek védőszentjei Öregisten és Boldogasszony, vallásuk alapja a Világfa) és az Alvilágba. Nagyon érdekesnek, plasztikusnak és izgalmasnak találtam, mint ahogyan a metamorfont, azaz anyagátalakító berendezést is.. 
A szereplők sem vonzottak, nem tartottam vonzónak és követendőnek Mira alakját, pedig tényleg követendőnek és példaértékűnek szánták. Ez pl. nagyon zavart, olyan szereplőt tenni követendőnek gyerekek elé, amilyet a valóságban nem (biztos, hogy) találunk. 
Nagyon fantasztikusnak találtam az életet a Pügmalión-házban. 
Bajom volt több szereplőnek adott névvel is – pl. Viktor nevet sosem adnék olyan szereplőnek, aki a történet végén veszít és erkölcsileg elbukik. Zavart az is, hogy Eriknek gonosz karaktert hívnak. 
Talán, ha választani szeretnék kedvenc karaktert, akkor Ulit, a lélekikret – még ilyen szót! :-) – és Konrádot választanám. 
Valójában egy szereplőkben, helyzetekben, ötletekben, kalandokban nagyon gazdag regény ez, talán több kötetnyi téma zsúfolódott össze egy könyvben, ahol közepes személyiség kidolgozású szereplők mozognak a Föld és az Olimposz világai között. 
Én nagyon elfáradtam az olvasásába, több alkalommal bóbiskoltam, még többször tettem félre, de hősiesen kitartottam, mert mindvégig bíztam a végében. De csalódtam, mert igazából a közepe érdemli meg a 4 csillagot, amit végül is adtam neki, az eleje és a vége nem. 
Mindenesetre mindenkit buzdítok arra, hogy olvassa el, mert ez esetben csakis az én defektem, hogy nekem ez a könyv nem jött be.

@meseanyu Merítés-díj / ifjúsági irodalom (2016) kihívásához.

1/ 
Világfa – a Meótiszon élő ősmagyarok hitvilágának alapja – nincs alvilág, a halottak szellemei is ebben a Világfában élnek tovább.A testük megsemmisül, de a tudatuk a Világfa tudatának részéve válik. Ebből táplálkozik a mágiájuk. A regősök feladata a különféle tárgyak előéneklése a világfából. Azaz megjeleníteni a vágyuk, szükségletük tárgyát. 
2/ 
Milyen íze lehet szerintetek a sárkány pikkely kocsonyának
3/ 
Aszfodélosz: 
A görög mitológiában az emberek lelke haláluk után aszfodéloszba költözik. A görögök halotti virága ezért az Asphodelus ramosus volt. Homérosz azt írta, hogy a holtak birodalmában, az alvilági Sztüx folyó partján aszfodélosz nő, és a halottak aszfodéloszmezőkön vándorolnak. 
J. K. Rowling Harry Potter-regényeiben az aszfodélosz a bűbájos növények egyike. Az üröm és az aszfodélosz keveréke altató hatású, olyannyira, hogy az élő halál eszenciájának is nevezik. Valójában ez egyáltalán nem így van: az aszfodélosz gyökere izzasztó és vízhajtó szer. Gyökérgumóját az ókortól ették; a középkorban királyi eledelnek nevezték. A Balkán-félszigeten sírokra ültetik. ritkán használt neve: Királyné gyertyája, genyőte, amelyet néha tévesen Kitaibel Pálnak tulajdonítanak. 
https://hu.wikipedia.org/wiki/Aszfod%C3%A9losz 
4/ 
lélekiker – ember-griff kettős, akiket összeköt a szündeszmosz 
5/ 
216. Mi lehet az oka annak, hogy rövid idő alatt már a második ifjúsági könyv, amiben Amelia Earhart alakja felbukkan? Pilóta-repülés amerikai származású női úttörője, az első jelentős női pilóta. Sok olyan utat tett meg Lockheed Vega monoplán gépével, mely férfiak számára is erőt próbáló lett volna

 

 

komment


süti beállítások módosítása