HTML

egyperces mondatok avagy frasi sparse e ritrovate

Egyperces mondatok azért, mert nincs sosem sok időm, terveim szerint pár szóban foglalok össze valamit a napokból. Frasi sparse azért, mert lehet hogy ezzel jó témát találok - Petrarca "rime sparse" nyomán, és frasi ritrovate azért, mert talán egy ilyen megtalált mondattal egy-egy régi-új vagy valamilyen emléket húzok elő, Tabucchi "hangok jönnek valahonnan, nem tudni honnan" nyomán. "Può succedere che il senso della vita di qualcuno sia quello, insensato, di cercare delle voci scomparse, e magari un giorno di crederle di trovarle, un giorno che non aspettava più, una sera che è stanco, e vecchio, e suona sotto la luna, e raccoglie tutte le voci che vengono dalla sabbia." (da Si sta facendo sempre più tardi)

Friss topikok

Linkblog

2016.06.13. 18:52 Gelso

Palotai Boris: Ki ismer engem?

Palotai Boris: Ki ismer engem?

ki.jpg

Kellemes meglepetés számomra Palotai Boris írónő felfedezése.
Persze három könyv elolvasása nem jelenti az igazi megismerést, de elindultam egyfajta úton, ami számomra igen kellemes, mély, lélekbemarkoló érzéseket nyújtott olvasás közben.
@vigili Palotai Boris kihívása keretében három könyvet olvastam: egy Csíkos sorozatból való ifjú házasokról szólót, a Viharos mennyországot, de ez nem nyerte el igazán a tetszésemet, bár az ifjúkori házaséleti botladozásokat jól fel lehetett ismerni – nekem nem jött vhogy össze a tolmácslány céltudatossága a maga naivitásával..
A Zöld dió már jobban tetszett, és megalapozott abban a megérzésemben, hogy ismét egy olvasásra érdemes írónőt találtam.
Ez a könyv, a Ki ismer engem? pedig meg is erősített ebben a hitemben.
Ebben a könyvben novellákat olvashattam, nagyon sok újraolvasásra érdemes. Három részbe tagolta a szerző (vagy a kiadó) a kötet tartalmát: Ki ismer engem?, Esendő nagymama vagyok és Emlékek rendetlen fiókomból
A Ki ismer engem? részben található a legtöbb és legkülönfélébb témájú és színvonalú novella. Nők helyzete, bizarr, szomorú, kiszolgáltatott családi viszonyok; szívet facsaró történetek egytől egyig, ahol a magány, az egyedüllét mindennapos tragédiája, amely bármelyik évünkben járunk, fenyeget bennünket és váratlanul nehezedhet a vállunkra – jelenik meg nyomasztóan. Szinte valamennyi valamely okból meghatott, megérintett. Ha ki kellene emelni párat, akkor Magdi, A gyűrű, Rozi, Egyedül; a Ki ismer engem?pedig az idős írói feleslegesség- és hiábavalóság érzését adja át nagyon fájdalmasan és plasztikusan.
Valószínű, hogy már ez a rész is elég lett volna egy kötethez, de jó, hogy a másik két rész írásai is helyet kaptak. A második nélkül családhoz kötődő magánéleti érzésekkel, míg az utolsó nélkül barátokhoz kötődő magánéleti érzésekkel lettünk volna szegényebbek.
Az Esendő nagymama vagyok részben tanúi lehetünk annak, hogy egy írónő is nagymama szerepben olyan unokaproblémákkal kerül szembe, mint az én nagymamám velem, vagy az én anyukám az én gyerekeimmel szemben. Kedves írásnak tartom az Anyai tekintélyt és a Kristóf címűt. Az Emlékek rendetlen fiókombólolvasása közben megállapítottam, hogy ha nekem egy ilyen emlékem lenne, benne ennyi híres emberrel már elégedett is lennék. A Mi, kassaiak olvasásakor büszke voltam nagyon, és szinte Palotai Borisként éltem meg a leírtakat, akárcsak az Első szerelmeim írását.
Úgy emlékszem, sosem voltam még Kassán, de most elvágyakoztam oda.
„Azon töprengtünk, mi az a titokzatos vonzás, ami Kassához fűz. Miért lopózik álmainkba? Miért jelenti az otthont? Kassa nem földrajzi hely, hanem élménykör. (…) Kassa világnézet.” (267.)

@vigili Palotai Boris kihívásához

Tudna valaki abban segíteni, mi az a Margit-pogácsa? Esetleg azt is, hogyan lehetne elkészíteni?
Köszi!
(174.old)

85.old. trümó fiók: A francia 'trumeau' szóból állandósult és olyan alacsony bútort jelent, ami egymás mellett lévő ablakok közé helyezhető az ottani falfelület díszes kihasználására szolgált. Lehet rajta nagytükör, mosdótál, újabb polcos állvány.
http://ahelyisegkalapacsa.cafeblog.hu/2014/02/21/s-mize…
A „trümó”, a fiókos-ajtós kisszekrény, melynek természetes megszólítása „kaszni” volt adott időben
91.old. Sevró cipő: A sevró bőr gida bőréből készül kombinált, esetleg krómos cserzésű eljárással. Finom barkájú, egyenletes vastagságú, simulékony, fényes felületű felsőbőr. Rugalmassága, hajlékonysága és szép tiszta barkája miatt egyike a legjobb felsőrész bőröknek. Ha krómcserzéssel készítik a sevró bőrt, a barkájának megkímélése miatt rendszerint kétfürdős krómcserzést alkalmaznak. A sevró bőr teltebb fogásának elérése céljából gyakran gambir utáncserzést alkalmaznak a krómcserzés után.
Forrás: http://www.cipeszmester.hu/cipesz-tudastar/sevro-borok
262. old. angróban árul krumplicukrot – nagyban

Tetszett az a szó, hogy kabalakombiné (189. old) és az is, hogy érzelmi óceán(205.old)

 

 

komment


süti beállítások módosítása