HTML

egyperces mondatok avagy frasi sparse e ritrovate

Egyperces mondatok azért, mert nincs sosem sok időm, terveim szerint pár szóban foglalok össze valamit a napokból. Frasi sparse azért, mert lehet hogy ezzel jó témát találok - Petrarca "rime sparse" nyomán, és frasi ritrovate azért, mert talán egy ilyen megtalált mondattal egy-egy régi-új vagy valamilyen emléket húzok elő, Tabucchi "hangok jönnek valahonnan, nem tudni honnan" nyomán. "Può succedere che il senso della vita di qualcuno sia quello, insensato, di cercare delle voci scomparse, e magari un giorno di crederle di trovarle, un giorno che non aspettava più, una sera che è stanco, e vecchio, e suona sotto la luna, e raccoglie tutte le voci che vengono dalla sabbia." (da Si sta facendo sempre più tardi)

Friss topikok

Linkblog

2016.02.16. 19:45 Gelso

Horgas Béla: A szarka és a szarkaláb

Horgas Béla: A szarka és a szarkaláb

szarka_1.jpg

Kicsit gondban vagyok, mert én azt hiszem, a könyvben lévő versek zöme nem gyerekvers. Úgy érzem, ez a kötet egy kötetnyi vegyes (témájú, célközönségű, hangulatú, minőségű) vers a szerzőtől – gyerekeknek szánt, egyáltalán nem rossz illusztrációkkal, gyerekkönyvként lett ki-ill. eladva.
Ez egyik oldalról becsapás. Ezért levonok egy csillagot.
Nagyon vegyes a versek színvonala is – jónéhány, mint pl. a nyelvtani témakörben írott vers, esetében (Egy magányos magánhangzó, Ragrapszódia, Változatok melléknévre, Álom az igéről és az igekötőről, Rímkeverő) – nem értettem a költő szándékát – személy szerint nem éreztem magam többnek és felvilágosultabbnak a versek elolvasása után rag, rím, igekötő stb. témában. (a Szófacsaró és a Változatok melléknévre tetszett). Pedig nem lett volna rossz dolog néhányat nyelvtanórák adott témáit véve feldobni a tanóra vmelyik részét. Két magyartanártól kérdeztem meg, az egyik velem volt egy véleményen, és szerinte, ha nem segítség a tananyag elsajátítása során akár humorosan tanítva, és nem tesz semmit önmagával a létezésével – akkor teljességgel felesleges a felolvasásuk. A másik tanárnő tett volna kísérletet… Szóval amolyan hirtelen felindulásból, lar pour l'art, a szerző önmaga szórakoztatására született szójátékokkal gazdagított verseknek ítélem meg ezeket és még pl. a Kaptafa, Satrafa, Szamár-dalok-at.

Azok, amik tetszettek, azoknak a verseknek igazából a hangulata tetszett, de pár kivétellel olyan hosszúak, hogy elvesztettem a türelmem a versek olvasása közben. Pl. ilyen a Három galamb, Egy délután a konyhában
Sok verse kifejezetten NEM gyerekvers, pl. A bohóc, Nyárfa, Az én cirkuszom – (azokat említem, amik tetszettek). (Kifejezetten a szomorú, magányos bohóc alakját idézte nekem.)
Voltak olyan versek benne, amiknél hiányérzetem támadt, befejezetlennek találtam, olvastam volna még A szarka és a szarkaláb, Sárgarépa hercegnő történetét vagy az Álom egy szenderrel-t.
Amit pedig kitiltanék a kötetből az az Öt fa, a téma miatt, Lakodalmi szerenád – virágok nevére– felesleges.
Amit gyerekversnek, és jó gyerekversnek találtam az a Meseváros – ismerhetjük Halász Judit dalából is, Bagoly-beszéd, a Szél (nekem a Csiribiri zabszalmát idézte), az Este, Szófacsaró,Sárpogácsa, Tavaszi történet, Három kavics – ez is lehet sokaknak ismerős, gyerekverskötetből.
Elsősorban azokat, amiket gyerekversnek gondoltam, azokat is iskolásoknak ajánlanám, de nagyon valószínű, hogy amit egy másodikos-negyedikes élvezne, ill. értene, azt egy nyolcadikos már cikinek ítélne meg…
Hát ennyi, nem tudom, ki ért ezzel egyet?
Én nem értek igazából annyira a versekhez, mint szeretnék… :-(
Talán ha egy kötetben minden versét adták volna ki a szerzőnek, témakörökre bontva, szerencsésebb lett volna a helyzet, az is igaz, hogy úgy még nehezebb lett volna pozicionálni az olvasópiacon…
Az illusztrátort, Láng Annát tehetségesnek tartom, de jó lenne más művekkel kapcsolatban is látni. Leginkább az emberábrázolásait tartom sikerültnek.

 

komment


süti beállítások módosítása